RCK_1 offroad 1/10 2019/20

Et nyt raceformat havde premiere hos RCKongen d. 5/10. I stedet for at køre, som mange kørere har kørt verden over i mange år, så var tiden til at prøve noget nyt, mente Kim Bendiksen.

Kort fortalt, så kører man en kvalifikations runde. Derefter 1 finale (start placering) alt efter hvor hurtigt man kørte i kvalifikationsrunde.

Det betyder, at man godt kan køre både i A og B finale på samme løbsdag. Der bliver primært kørt med 6 kørere i finalerne hos RCKongen, men hvis der er 7 kørere i en klasse, så kan man godt køre med 7, således var dette tilfældet i 4 WD-klassen denne lørdag.

Kørere skulle lige vænne sig til dette nye format, men alle havde Ja-hatten på, og tog godt imod udfordringen.

Banen var bygget lidt om og tællersnoren var flyttet, det gav lidt problemer først på dagen, men det blev rettet og så kunne der køres racerløb.

Kort skrevet, så er det 3 runder lige efter hinanden. Kvalifikationsrunde, så en finale, På selve dagen er det de to bedste finaler, der er tællende. Men alle 3 finaler tæller i det samlet resultat.

2WD.

I 2 WD var kampen om fronten et familieanliggende. Marcus Kærup mod sin far Jonas Kærup. Det er blevet snakket meget i familien om, hver der er hurtigst. Jonas Kærup vandt VM +40 her i sommers, så sønnen ville sikkert gerne vise, at han er hurtigere.

Marcus lagde ud med at køre 18 omgange på banen. Jonas kørte ”kun” 17 omgange. Starten blev lidt forsinket på grund af tæller problemer. I første runde kørte Michael Hovgaard ikke stærkt nok til A-finalen.

I 2.runde var det Nicolai Sørensen, der ikke kørte hurtigt nok til A-finale. Michael Hovgaard havde fundet farten og var med i toppen, det blev til en 4.plads. Mathias Douglas kom ind på 3.pladsen. 

I 3.runde kval. kunne hele 4 kørere køre 18 omgange. Best var Marcus med hele 6 sekunder ned til farmand. Mathias kom ind på 3.pladsen.

Marcus skruede mere op for farten i sidste finale og kunne køre 19 omgange på banen. Jonas lavede lidt for mange fejl, og Mathias Douglas kom ind på 2.pladsen foran Jonas. I sidste A-finalen deltog Michael Hovgaard og Rune Gustavsen ikke, de havde ikke kørt hurtigt nok. 

Således virker formatet. Man kan kører ind på 4.pladsen i en finale, og så til næste skal man køre med i B-finalen. Man er på hele tiden, og der er spænding gennem hele dagen. Tiden nærmest fløj afsted. 

4WD.

I 4WD er Marcus Kærup i sin helt egen liga. Pelle Martin gæstede klassen og gjorde en fin indsats. Han har været væk i flere år, men er begyndt igen. 

Der var tysk deltagelse. Sven Ratzlaff fra Nordtyskland tager den lange tur til Søndersø. Han er ikke blandt de hurtigste, men hygger sig 110%. Han er klar til de næste par løb hos RCKongen, fortæller han. Han kørte også nogle få løb sammen med datteren sidste år. Hun var desværre ikke med, da hun kørte et stort 1/8 buggy løb I Østtyskland.

Marcus vandt den hele og Mathias Douglas kunne tage 2.pladsen, selvom han have et uheld med et dæk, der fandt af. Pelle tog sig af 3.pladsen. Marcus kørte hele dagen tider omkring de 19 omgange. Værd at kikke nærme på er Tommy Kristoffersen, han kørte nogle fine kvalifikations og finaler og kunne tage 4.pladsen samlet, men han manglede 2-3 omgange op til Marcus.

Det ser godt ud når 4 WD-biler kommer kørende, men en indendørsbane er hård ved bilen. Differne kommer virkelig på arbejde.

Sportsmand

Sportsmandsklassen er en fin blanding af nye folk og så folk, der ikke rigtig har hurtigheden i fingeren mere. Men det betyder også at der er stor forskel i farten. Alle kører med 13,5 turns Hobby Wing motor, men alligevel svinger tiderne meget.

Det betyder meget at kunne blive på hjulene. Jens Otto Frederiksen startede ud med problemer med tælleren, men fik en tid i 1. runde, der kunne gøre, at han startede fra start spor 2.

I front holdt Micheal Jørgensen. Han kunne dog ikke holde fronten, og Jens Otto kunne tage en let sejr i 1.finale.

I 2.finale kunne Jan Douglas “snyde” alle i starten og lå længe i front. Men pludselig ville bilen ikke mere. Tandhjulet på motoren ville ikke være med mere.

Magnus Willumsen er ny i klassen. Han har kun kørt 1 1/2 måned. Men han træner meget, og så bliver man hurtig. Han skal nok komme op og vinde løb denne vinter. Han har farten, men mangler måske overblikket.

Sidste finale blev en rodet omgang. Jeg tror næsten alle prøvede at føre løbet. Banen i Søndersø har flere steder, hvor man kan overhale.

 Bliver man taget med en omgang, så kører man ud til siden og giver plads. Det er der mange, der gemmer i “kampen hede”. Har man kørt galt, så kikker man sig for, og ikke bare kører ud. Derfor blev sidste finale en rodet omgang.

Det var en lang dag, så min træthed meldte sig i sidste finale. 

Magnus kunne vinde sidste finale og samlet resultat blev Jens Otto Frederiksen foran Willumsen og Michael Jørgen på 3.pladsen.

Der var flere kørere, som skiftede mellem A-og B-finale. John Nielsen fra Horsens var også ny i RC-verden. Han kørte med en ældre Yokomo, men han blev bidt af stemningen ved løbet, og kikker nu efter en nyere bil. Alexander Rasmussen prøvede også at skifte lidt mellem A-og B, sammen med Michael Andresen.

Nyt raceformat, og kikker man på resultaterne, så må man sige, at det fungerede perfekt. Havde du et uheld, så kunne du godt køre dig op. Leverede du ikke varen i kval. runden, ja, så kom du ikke med i det ”fine” selskab. 

Det bliver spændende at følge løbene fremover, dette raceformat er med til at øge spændingen og jævnbyrdigheden i 1/10 offroad ræs. Men jeg var godt ”          brugt” lørdag eftermiddag. 

Der blev ikke kørt i truck klassen. Kun to tilmeldte.

Næste løb er 2/11. Det er en lørdag. Besøg vores facebook profil, der er et billed galleri fra løbet.

Kontakt RCKongen, hvis du vil vide mere.