DRCMU 5 onroad 2019/20

Det er altid rart at gæste Tinglev klubbens DRCMU løb. I mange år har der været kørt i Tinglev hallen, men de sidste par gange er løbet flyttet til “den tyske hal” i byen.

Ikke noget dårligt bytte. Personligt synes jeg forholdene er bedre i hallen.

 Lyset er bedre eks. Tæpperne har en del år på “bagen”, det betyder masser af greb. Det stiller store krav til kørere. Der skal “piles” greb ud af bilen.  Allerede lørdag morgen var hallen klar, og der var heat inddelt træning. Det kunne være spændende, at afholde et løb på en weekend, når banen er klar så tidlig. Personligt får jeg ikke noget ud af at køre 8-9 trænings runder. Efter kl. 19.00 var der stort set ingen folk tilbage i hallen, men man skulle vente på ens tid. 

Klubben har et godt samarbejde med forskellige klubber i Tyskland. Det betød at der var en afdeling for plastisk biler om lørdagen. Der køres med “hand out” motor. Det er “ældre motor, der tidligere er brugt i ETS løb”. 

Flere danskere deltog og de var ikke sær gæstfri. De “løb med det hele. Der var kørere til både en A-og B-finale. De fleste tyskere kørte B-finale.

Rasmus Callesen var godt kørende med sin Yokomo og kunne vinde alle 3 indledende runder. Han kunne køre 23 omgange på banen. I 1.runde kom Jesper Rasmussen ind på 2.pladsen. Han havde lånt en Associated Club RACER. Der er ikke rigtig nogle reservedele til sådan en fætter, så med en ødelagt trækapel, måtte Jesper være lidt kreativ. Han bygge lidt Express stumper i bilen, og så var han kørende. Der er flere Tinglev kørere, som har erfaring med plastikbiler, idet de har kørt med denne type bil til 24 timers løb i Tyskland.

 

Associated TC4 CLUB.

I finalerne blev der kørt 6 min. pr. heat. Rasmus kunne køre 28 hver finale, og så  havde han sikkert sig samlet sejr. Mike Hansen tog 2.pladsen og Jesper Rasmussen kom ind på 3.pladsen.

Spændende bekendtskab, men der skal nok ændres i reglerne, hvis det er en klasse, som skal køres i Danmark under DRCMU. 

STOCK.

Der blev skrevet mindst to gode historie i stock klassen. Det første sejr(DRCMU regi) kom til Casper Lund i stock klassen. Hele lørdagen, hvor der blev trænet på banen var han lyn hurtig. Han var næsten 1 sekunder hurtigere end de andre. Afstanden blev dog lidt mindre søndag morgen, men han var i front efter den frie træning, hvor de 3 hurtigste omgange skulle bestemme, hvilke heat man skulle starte i.

Stefan Finnich var hurtigst af resten.

 En af ”små” historier var, at David Hansen var med helt fremme, og havde 3. hurtigst tid efter søndag morgen træningen. Rasmus Callesen havde vundet et løb for plastik biler om lørdagen og stillede op med samme bil, dog en anden motor. Han havde 8.hurtigst tid(3 sammenhængende omgange). En bil ”lige ud af kassen” fortalte han. Bilen er en Yokomo, hvis nogle vil kikke nærmere på sådan en fætter. 

Peter Birch(jo – det er ham fra fjernsynet) var også med helt fremme, den megen træning på banen I Brøndby begynder at bære frugt.

Et er træning, noget andet er kvalifikation. Casper var dog stadig hurtigst, men Rasmus Callesen kørte bare bedre og bedre.

De hurtigeste kunne køre 24 omgange. Ca. 12 sekunder var dem mellem dem, der kørte 24 omgange.

 I 1.runde kom Rasmus ind på 3.pladsen. Finnich kom ind på 2.pladsen, ca. 2 sekunder efter Lund. Der var også en god præstation fra Kasper Bjerggaard. Han kommer fra Tølløse og er klubmester. 

Han kørte med i næsthurtigste gruppe. I 2.runde kom Casper tæt på, at køre under 12 sekunder. Hans tid var 12.028. Hans bedste gennemsnit var 12.398. Ganske flot. 

Philip Pedersen havde også fundet farten og lå i toppen. I 2.runde kom han ind på 4.pladsen. I 3.runde kom han ind på 3.pladsen. Chris Nielsen startede i det langsomste heat søndag morgen. Han deltog nemlig ikke i de to morgen træninger. Men han havde farten og kørte sig i A-finalen.

A-finalen så sådan ud:

Casper Lund
Stefan Finnich
Philip Pedersen
Rasmus Callesen
Ole Strandlyst
Kasper Kold Bjerggaard
David Hansen
Chris Nielsen

A-finaler blev vel kørt og til tider spændende med dramatik under vejs. Bjarne Callesen havde overblikket, som dommer og speaker.

Casper Lund vandt 1. A-finale foran Finnich. Casper kunne køre 25 omgange, som den eneste. Men i 2. finale lavede han en fejl i slutningen, således at Stefan kunne køre forbi. Han var ca. 1 efter Stefan

Philip kom i de to første finaler ind på 3.pladsen.  Chris kunne køre sig op efter de 3 finaler. Han sluttede sammenlagt som nr. 5. Philip blev søndagens 2. gode historie, idet hans samlet 3.plads var hans første podie plads i DRCMU sammenhæng. 

Rasmus sluttede på 4.pladsen.

******DRCMU har meldt ud, at Randers klubben, der stod for sidste løb ikke kan arrangere afslutnings løbet. Derfor bliver serien afkortet med et løb.

Du finder alle resulater her.

STOCK OPEN.

11 deltagere i klassen. Der køres med 17,5 turns HobbyWing med gearing 5,5. Farten er lav, så selv for uøvede folk kommer de hurtigt igang med at køre uden fejl. Det er sjoveste at køre ræs, og ikke skal bruge påsættere hele tiden.

For øvede folk er der den udfordring, at selv de mindste fejl bliver straffet. 

Blandingen mellem unge og ældre er fin. Farten burde tiltrække flere, der måske har kørt tidligere, men ikke mener, de kan styre bilen med en lavere gearing. Omgangstider for en stock open bil ligger på ca. 13,7 sekunder. Det er faktisk næsten samme tider for F1.

I søndagens løb var det de to unge gutter – Lasse Stokholm og William Bülow, der satte temporet. De var bare en “tand” hurtigere end de andre. 

Lasse kunne vinde 1.kval. runde, da Bülow lavede for mange fejl , og sluttede nede i feltet. Men så tog han over og vandt de  næste 2 og dermed var han TQ mand. Lasse kunne i første runde indledende køre 23 omgange. Der var ca.10 kørere i stock, der ikke kunne køre 23 omgange, men kørte 22 omgange – bare til sammenligning.

Der var gode stabiler præstationer fra Paw Mikkelsen og Søren Wagner. Paw kom ind på 3.pladsen efter de indledende.

Anders Sørensen var til start med en FWD. Bilen var svær at køre og han sluttede sin søndag med at vinde B-finalen. Der snak for at lave en FWD klasse under DRCMU. Måske man skulle vente, til der var et behov for klassen, forstået på den måde, at der står 6-8 kørere og vil klassen, så kan man “åbne” den. 

Sebastian Dalgaard kørte til tider meget stærkt, men der var også for mange fejl. Men han er junior kører, så han skal nok få erfaringen til at køre fejlfrit.

Finalerne blev en “walk over” for William. Han vandt alle 3 A.finaler. Men bag skete der “ting og sager”. I 1.finale kunne Jens Otto Frederiksen pludselig se sig selv på 2.pladsen efter 1.sving. Han greb chancen og holdt Lars Kristensen bag sig i resten af finalen. Fin duel mellem dem. 

Bülow kunne køre tider omkring 13,2, det er flot.

I 2 A-finale var Lasse tilbage i “sporet” og kunne tage 2.pladsen. Igen kæmpede Lars og Jens Otto om hver cm på banen. Lars tog 3.pladsen. 

Et øjeblik uopmærksomhed fra Jens otto i pitten. Resultat: ødelagt speedo og måske motor.

Man skal ikke sætte plus til minus. Det lugter ikke godt. Trods stor hjælp af andre i pitten, kunne Frederiksen ikke stille til start i sidste finale.

Resultaterne var dog med den gamle mand. Bülow vandt foran Lasse, og Lars på 3.pladsen. Desværre for Lars var hans 3 gode placeringer ikke nok til samlet 3.plads, men gik til Jens Otto Frederiksen. Lasse tog 2.pladsen, og William vandt. 

Der køres et mesterskab for de unge i klassen, og stillingen er meget tæt mellem Lasse og William. Men igen slutningen er udregnet endnu.

Modified.

Der var 12 kørere til start i modified i Tinglev. Tysk deltagelse, men de kunne ikke rigtig blande sig i toppen. De kørte begge med i B-finalerne.

I front var det Kevin Nielsen, Patrick Danielsen og Frederik Hovgaard, der satte temporet. Patrick kunne vinde 1.runde kvalifikation, men så tog Kevin over og vandt de to næste. Frederik Hovgaard hang godt på, men kunne ikke køre 27 omgange, som de to andre kunne.

Resten bag dem lå rimelig tær i tiderne, så publikum kunne forvente nogle spændende A-finaler.

Sådan blev det. Frederik Hovgaard kørte en perfekt 1.A-fjnale og kunne vinde med 3/10 ned til Kevin. Patrick lave en fejl, der kostede  over 5 sekunder.

I 2.finale var “alt” som det skulle være. Folk holdt deres paceringer. Kevin kørte 11,383 på en enkelt omgang. Kørerne var glade for “super grebet” i tæpperne. Der blev kørt stærkt. 

Før sidste A-finale kunne alt ske. Men igen kørte folk en fejlfrit løb. Lille afstand mellem toppen. Men ikke nok til at sætte et “angreb” ind. De lå som perler på en snor. Kevin Nielsen kunne vinde igen. og læg lige mærke til hurtigste tid 11,418, og hans gennemsnit 11,558. Uhyggelig stabil.

Patrick Danielsen tog 3.pladsen og Frederik Hovgaard sluttede på 2.pladsen.

Resultaterne finder du her.

F1.

Formel 1 klassen har fået en bred tilslutning efter dæk valget blev ændret. Nu kører bilerne godt og farten er blev justeret, således var der 18 deltagere til årets 5. afdeling af DRCMU mesterskabet, der blev kørt i Tinglev. 

Det var sidste gang på tæpperne, oplyste Bjarne Callesen. Der bliver købt nye tæpper til næste sæson. Tæpperne og layout har været brugt en del hel år, så der er masser af greb i tæpperne. Nogle elsker masser greb, andre kæmper med bilen, der gerne vil vælte. Der er også kommet flere huler i tæpperne, som er svære at “lappe”.

Det var et stærkt flet med mange gode kørere, og meget få kunne regne med en plads i A-finalen.

Med 9 kørere bestemte løbsledelsen af køre med 9 i hver finale.

Kampen om pole stod mellem Jesper Rasmussen, Ole Standlyst og Kim Nielsen.

Jesper kunne vinde 1. kval. runde, men Ole Strandlyst kunne vinde 2 runder, og dermed tage pole. Kim lå lige efter. 

Søren Jeppesen kom ind på 4.pladsen. Rene Hovgaard  kunne søndag eftermiddag efter tage sejren i B-finalen. 

A-finalen blev uden Jesper Rasmussen, der ikke stillede til start. Det gjorde, at spænding for løbet mistede en del.

Det skete ikke så meget i 1. A-finale og alle holdt deres placeringer. Kim Nielsen måtte udgå i 2.finale, og så rykkede folk en placering op. Ole Strandlyst vandt igen. Kim Nielsen vandt sidste A-finale efter en hård duel med Ole. Søren sluttede på 3.pladsen samlet.

Jesper Rasmussen blev samlet mester i klassen.

Du finder alle resulater her.