Black Track afslutnings løb.

Det er aldrig spændende at skulle ud på en ny bane for en gammel gut, som mig. Indlærings procesen er langsomme, så der skal flere omgange i fingerne, før man føler sig godt tilpas på banen. Derfor var det med blandede følelser jeg kørte til Black Track anlægget ved Nysum banen. Jeg skulle køre afslutningsløbet med start lørdag ved 12.00 tiden. Så jeg havde et par timer til at finde rundt på banen.

Bane anlægget er nyt – i et år har en flok rc ildsjæle bygget og planlagt anlægget. Der et bygget pit, køretårn, og så er banen anlagt. Det har været mange igang, men Per Eriksen, Rikke Eriksen og Nichlas Christensen har sikkert trukken et meget stort læs.

De kan roligt give hinanden et stort skulderklap.

Anlægget ligger sammen med Motorsport Nordjylland – Nysumbanen. Samarbejdet har været fantastisk, fortæller Per Eriksen. Vi har flere planer for anlægget, og vi er kun lige startet. Vi har stor medlems tilgang, og vi har succes med vores Traxxas biler. Mange starter med disse biler, der kommer som RTR biler. De kører ikke så stærkt, og er lige til at gå til for nye folk, fortæller Per.

De mange medlemmer er med til at skabe et hyggeligt forenings liv, hvor vi mødes og kører, og der er fælles mad, forsætter Per.

En af fordelene for Black Track ved at være sammen med motorsport Nordjylland er, at “al papirarbejdet” tager Motorsport Nordjylland sig af. 

Finn Knudsen/Motorsport Nordjylland fortæller til Autosport(DASU blad): “MRC’erne har fået stillet lidt midler til rådighed – finansielt og materielt. Dette er udnyttet i bedste klubånd samt med en ildhu og iver, som vi kun kan have respekt for. “

Det bliver spændende at følge klubben gennem de næste par år. Det er et rigtigt lokomotiv, der måske kan trække udviklingen frem i 1/10 offroad. 

Dermed ikke mere om klubben nu til det sportlige i afslutningsløbet.

Lørdag eftermiddag skulle der køres 5 kval. runder, hvoraf de 3 bedste ville være tællende.

Vejret var perfekt – sol og næsten ingen vind. Vejrudsigten lovede regn om søndagen.

Klubben havde rejst en telt til små 50 kørere, der var tilmeldt. Toilet og bade forholdene var fine, dem deler de med Motorsport Nordjylland. Rikke Eriksen og flere andre “piger” sørgede for at der var masser af mad og drikke til kørerne. Lørdag aften var der fælles spisning og det benyttede mange sig af.

Åben klasse.

Klassen har ikke fået den succes, som DRCMU’s bestyrelse havde håbet. Der er kørt løb i Vejle, og så var der 4 deltagere til afslutnings løbet.

På Black Track var det næsten nye folk, der stillede til start. Drengene mod pigerne kunne man skrive. 4 deltagere – to af hver.

Malthe Kjær og William Vinther Jensen stillede til start med deres Traxxas biler(bilerne er stor succes i Black Track). De havde ikke en chance mod pigerne, der kørte med buggy biler. Men de hyggede sig, og lærte sikkert en masse, som de kan arbejde videre med.

Pernille Nielsen har kørt nogle år med Buggy, og var da også “flyvende” denne weekend. Hun har masser af erfaring, og det udnyttede hun.

 Hun vandt over Sara Koue, det var hendes første rc løb. Men sikkert ikke det sidste. Hun har øvet sig lidt, og bliver sikkert meget hurtigere næste gang hun stiller op. Hun var lige vel at vinde en finale denne weekend.

Truck.

Denne gang 8 deltagere, så alle var sikker på en A-finale plads. Klassen har hele sæsonen været domineret af Mads Koue. Han er helt ny i offroad sammenhæng – første år i klassen. Han gik ind til løbet med max point, og Black Track er hans hjemmebane, så alt andet end en sejr ville være en fiasko. 

Men sådan gik det ikke. Han vandt 3 kval. runder i overlegen stil, eneste mand på 14 omgange. Så holdt han pause og lod de andre kæmpe om placeringerne bag ham. Ulrich tog sig af 2 kval. runder og tog 2.pladsen. Lokal Per Eriksen kom ind 3.pladsen.

Søndag var banen våd af et kraftigt regnvejr om natten, så tiderne var noget langsommere end om lørdagen. Men det ændrede ikke så meget. Mads var bare kørt i alle 3 finaler. Han kastede ca. 14 sekunder i hovedet på nr. 2 i alle 3 finaler. Der var stor forskel i fart i finalen, men de fleste overhalinger gik fint. 

Mads Koue har gjort det godt i år. 

Jeg har måske ikke kikket dybt nok i historiebøgerne, men jeg tror at Mads Koue er den mest suveræne vinder i DRCMU´s historie. TQ og vinder i alle 6 afdelinger. Vundet næsten hvert heat/finale har har stillet op i. Det er ikke fordi feltet har været tyndt. Veteranen Ulrich Rasmussen og Per Eriksen har været klar til at ødelagde sejrs rækken, hvis chancen bød sig. Det gjorde det bare ikke. Kim Boeslund har domineret klassen i nogle år, men han stillede kun op til to løb i denne sæson.

Ulrich Rasmussen blev sammenlagt nr. 2 og Per nr. 3.

4WD.

Marcus Kærup har hele sæsonen været dominerede i klassen. Han har vundet 5 løb og haft TQ de fleste gange. Han kom til Black Track fredag eftermiddag og fik kørt nogle omgange på banen, som var helt ny for ham. Han kom OK afsted om lørdagen, men han lavede flere fejl på den tekniske bane.

Der var andre, der kom bedre fra start. 

Frederik Hovgaard følte sig godt tilpas på banen. Hans bil så godt ud på banen, og i alle 5 runder var han hurtigst. I sidste runde kunne han køre 16 omgange, som den eneste. Jan Larsen kender banen, og kørte nogle stabile tider hjem. Han kunne holde 2’er i A-finalen.

Mads Koue stillede til start i klassen, og det kunne han også finde ud af. Han lå på 5.pladsen efter de indledende. Marcus Kærup blev bedre og bedre, og der kom færre fejl, og han kom ind på 3.pladsen. Kim Nielsen tog sig af 4. pladsen.

Mikkel Douglas kunne vinde B-finalen. Der var 3 kørere, der hver kunne vinde en finale. Men Mikkel trak det længste strå.

Hele søndagen ændrede banen sig fra finale til finale. I de sidste finale kunne der køres på tør vejrsdæk. Der var især et sted på banen, der tørrede meget langsomt. Det gav kørerne lidt udfordringer.

I 1.A finale tog det ca. 10 omgange, så var Marcus i front. Frederik lå længe i front men en lille fejl “sendte ham tilbage på 2.pladsen. Fin fight om fronten. Bag dem lå Jan Larsen og kørte “røven” ud af bukserne for at hænge på. Mads Koue var på et tidspunkt oppe på 4.pladsen, men fandt tilbage på 5.pladsen, men en fejl fra Douglas sendte ham ned 5.pladsen. Mads nr. 4.

I 2.A finale kunne Marcus let køre sig op på 1.pladsen, men på 9.omgange ville en kardan ikke mere, og han måtte udgå. Det gav plads til Frederik og Larsen. Godt ræs mellem de to. De skygge hinanden tæt og først på sidste omgang kom afgørelsen. Frederik Hovgaard i front, men på nedkørslen fra “væg nr. 2” kom han for langt ud på  brandslangen. Jan “fløj” forbi. En tydeligt irriteret Frederik Hovgaard måtte se Jan snuppe sejren et par meter før mål stregen.

I 3.A finale var Marcus i front allerede på 2. omgange. Jan Larsen havde vist taget “forkerte dæk” på og holdt ind til siden på 2. omgange. Kærup styrede løbet, og Frederik kunne ikke køre forbi. Han havde finalens hurtigste tid, 19.440, men det rakte ikke til sejren.

Dagens resultat blev Marcus, Jan og Frederik på 3.pladsen. Mads fik en pæn debut i klassen og sluttede på 4.pladsen.

Mester i klassen for første gang blev Marcus Kærup foran Frederik og med Jan på 3.pladsen.

Marcus har været suveræn denne sæson, men hans 3.plads efter de indledende runder denne weekend gjorde at ikke tage titlen som den mest overlegne vinder af et mesterskab under DRCMU.

Det skal dog nævnes, at man i år har kørt 6 løb mod 7 løb i de tidligere år.

Min manglede kendskab til banen, gjorde at jeg ødelagt bilen 3 gange. Efter 2.gang kunne jeg ikke køre videre, men Christer Rasmussen hjalp til med en hel bagenden til bilen. og så kunne jeg køre igen, men helt dus med banen bliver jeg nok aldrig.  

2 WD.

Også i denne klasse er der en kører, som overskygger de andre. Navnet er Jesper Rasmussen. Der kom lige en 2.plads i Vejle løbet i vejen, ellers han måske været den mest overlegne vinder. Før det løb havde en meget lang sejrrække på dansk jord. Denne weekend kunne han tage titel nr. 5 i 2WD. Han startede da også bedst ud. De andre 16 kørere i klassen kunne se Jesper vinde alle 5 runder kval.

Marcus havde ikke kørt så meget på banen, men hans mekaniker havde skruet bilen godt sammen. Det var Jonas Kærup, der holder en lille pause fra offroad, der som altid skruede i Marcus biler.

Frederik Hovgaard kom ind på 3.pladsen efter 2 anden pladser og en 3.plads.

Dagens positive overraskelse synes jeg Tobias Baungaard var, han kørte sig nemlig ind på 4.pladsen efter de indledende. Eller var der ikke så store overskydninger i folks form kurver.

Nichlas Christensen fra den lokale klub kom ind på 6.pladsen. Sikkert lidt hjemmebane fordel. Det samme gjorde sig sikkert gældende for Jonas Sørensen, der også kommer fra den lokale klub. Han kørte sig også i A-finalen. En gammel kending for flere var Rene Møller, der er startet op igen efter at Black Track banen er startet. 

Han manglede dog lidt fart.

Jesper havde titlen i hånden, men bag ham var der kamp mellem Frederik Hovgaard og Marcus Kærup – hvem skulle blive nr. 2. Det var dagens kamp i løbet.

C-finalen blev vundet af Ole Klinge, der kæmpede med bilen og reservedele.

B-finalen blev vundet af Brian Larsen. Der var 3 forskellige vindere i B-finalen. Tæt ræs og mange placering skift. Det handlede om, at finde de rigtige dæk til finalerne. Banen skiftede hele tiden i grebet. Regndæk – tørdæk.

De første 2 finaler blev ikke spændende. For mange fejl af kørere bag Jesper gjorde, at han hurtigt fik en kæmpe hul ned til dem. I første finale vandt han med 15 sekunder. På det tidspunkt var en hurtig omgang på ca. 21 sekunder.

Marcus holdt sin 2.plads, og godt for ham, han skulle holde Hovgaard bag sig, hvis han ville “have” 2.pladsen i mesterskabet. Mathias Douglas kom ikke til start i denne finale, der manglede lige et kugleleje i bilen. Hans faste mekaniker – Hans far – var taget til Tyskland for se “rigtig” ræs, så sønnerne måtte klare sig selv.

Lidt mere spænding i 2.A-finale. Marcus kunne køre sig op på 1.pladsen. Men en lille bitte fejl sendte ham tilbage på 2.pladsen. Denne gang var han ca. 5 sekunder efter Rasmussen. En lille fejl fra Frederik sendte Mike Hansen op på 3.pladsen. Banen var blevet tørrere, så de gode tider var på 20.5 sekunder. Mathias var oppe på 3.pladsen, men igen  ville materialet ikke, som han ville, og han sluttede sidst.

Tobias kunne ikke finde rytmen i finalerne og sluttede i den tunge ende.

Jesper holdt fyraften og det udnyttede Marcus. Han vandt med ca. 7 sekunder ned Frederik, der igen var 5 sekunder foran Mike Hansen. Det betød dagssejr til Jesper foran Marcus og med Hovgaard på 3.pladsen.

Nu skulle der regnes i den samlet resultat.

Jesper var selvfølgelig mester. Det var hans 5 titel.

Frederik tog 2.pladsen, idet han havde en første plads. Det havde Marcus ikke. Begge havde 160 point.

En god sæson var dermed ovre.

2 nye baner er kommet til.

For dygtige og hurtige mestre i alle 3 klasser, men det har ikke været kedeligt. Men lidt flere forskellige folk øverst på podiet er altid godt. 

Åben klasse skal nok lige kikkes efter i sømmene.

Dæk reglerne skal også kikkes efter, og formuleres lidt om.

Er der umagen værd at holde kontrol med dækkene og mærke dem, som det sker nu?

Mere PR omkring løbene kunne sikkert ikke skade. En indbydelsen på DRCMU’s hjemmeside må være et minium.

Facebook opslag forsvinder meget hurtigt i strømmen af ligegyldig info. 

En speaker løfter ethvert løb med mange %. Han fortæller publikum, hvordan stillingen er, men han hjælper også kørerne med at fortælle, når hurtigere biler kommer op, og vil overhale.

Dommer er en selvfølgelighed ved alle løb.

Deltager antallet er rimelig stabilt. 4WD i år 26 for 2 år siden 36. I 2WD 37 i år for to år siden 40. Det over sæsonen.

Tak for denne sæson. JOFR SEPT. 2019