XRAY T4 2019.

Som altid er der en fin manual med i kittet. De forskellige arbejdsgange er beskrevet med tydelige billeder. Der er ikke så meget at tage fejl af.

T 4 2019 bygger videre på de store succes, som XRAY har haft med deres touringcar 1/10. Der er ændringer, dog vil jeg mene, at det er små ændringer. Men hvorfår ændre noget der virker. 

Byggevejledningen beskriver, at man skal starte med spool og geardiff.

Selve spool/solid axel gearet er meget let at samle, de er ikke noget at tage fejl af. I kittet er der plastik ”kopper” til træsaxlerne. Skal man køre modified med bilen – så overvej ”spring stål” ”kopper”. Der er meget mere træk i bilen, når man eks. har en 4,5 turns motor i bilen. Der holder de almindelige ikke til. Slidtagen er for stor.

Husk også at give kuglelejerne lidt olie. Der bruges 10x15x4 mm lejer.

Selve gear difference er ikke nyt på bilen. Selve designet har været brugt modeller tilbage.

Man kan vælge at skifte tandhjulene ud med en options par nr. #304932. Disse gear er af grafit. 

XRAY anbefaler, at man vejer diffet og så kommer olie i, ca. 1,5 gram.

Jeg bruger altid en skarp kniv til at skære tandhjulene fri af deres støbeform.

Hvad olie skal man komme ind?

Det kommer an på banen eller mere præcist underlaget.

I Danmark kører vi mest på tæpper, der bliver lagt ud til DRCMU løb.  Der er dog baner/tæpper, der ligger fast. På disse baner er grebet noget større end på tæpperne, der kun bliver brugt – måske kun en gang om året.

Der følger 3000 olie med i kittet. Der er til medium greb, står der i byggevejledningen.

Jeg vil anbefale 5000-7000. Det er et godt udgangspunkt. Ved flere DRCMU-løb har 7000 til 10.000 været den olie, som de fleste XRAY kørere har haft i deres gear. Det er en god ide, at købe ekstra pakninger, og O-ringe. Hvis du skifter olie, så er det disse to dele, der måske gør, at dit diff. bliver utæt.

Sæt dit diff. på højkant natten over, så kan du se, om der løber olie ud af gearhuset.

Jeg har faktisk sprungen en arbejdsgang over. Byggevejledningen forskriver, at man limer kanterne på bunden. Dette gør jeg ikke. Et tips jeg kan fået af en XRAY kører, der ikke kører mere, men han kørte var en af Danmarks hurtigste. Ved ikke at lime skulle bilen være mere fleksibel.  

Før du købte din XRAY kan der være du overvejede at købe et alu chassis. Det er faktisk 3 versioner til rådighed. Bilen kører anderledes, og den er nok den bedste opgrade du kan gøre. Prisen ligger på ca.700-800 kr.

Jeg har kørt en del med alu bund og vil anbefale det. I første omgang bliver bilen bygget med kulfiber bund.

Tiden nu kommet til at montere bulheads og selve motor mounts.

Læg mærke til hvordan de skal vende. Den lille ”krave” skal vende ind i bilen.

Selve motormounten kan monteres med flere skuer. Hvor mange du bruger kommer til at spille ind på grebet i bilen. Start med skrue i kun det bageste hul. Plus selvfølgelig en skrue hvor motorpladen skal sættes sammen med en anden mount. 

Bilen kommer med 84 48 p spur.

Jeg ved at jeg skal køre med en 21,5 turns motor, så der kommer en 64 72 tands spur i bilen. Hvis det er et offset spur skal du lægge mærke til retningen på gearet. Der et kommet batteri backstop med i kittet. Tidligere versioner havde ikke backstop med. 

Til at justere bælterne er der plastikbøsninger i bulkheads. Der er en lille ”krave” på ”ball-bearing hubs”. Kører du på tæppe skal disse kraver vende ned efter.

Til stock racing kører jeg med ”løse” remme.

Tårnene er nye. De er noget lavere end de gamle. 

Der er en brace med i kittet til at sætte i fronten. Den skulle forøge grebet på low-medium grebs baner. Jeg monterer ikke denne brace. 

I byggeledningen er der flere forslag til ekstra dele, man kan opdatere sin bil med. Eks. nogle flotte alu ball-bearing hubs. #302063. Eller low friction pulleys. #305577.

Skal man bruge flere penge vil jeg anbefale nye remme – #305434 og #305447.

Nu er jeg nået til ophænget på bilen. Det er velkendte bærearme. Dog har XRAY nu lavet et set alu bærearme #302101. Men elleres er det de kendte graphite arme, så har været i T4 kittet de par sæsonen. Der følger stadig aktive rear ophæng med i kittet. Jeg har prøvet det på en tidligere model, og det fungere da udmærket, men synes heller ikke det gav bedre køreegenskaber.

Poserne bliver gemt væk.

Du kan skifte nogle af alu delene ud med Messing dele. Det er et spørgsmål om placering af vægt.

Når du samler bærearmene så. Er det en god ide lige at checke hvor godt de bevæger sig sammen med hingspin. En særlig ”reamer” findes til formålet. #107633.

En tur med den, og så bevæger armene perfekt.

Der er en del bøsninger med i kittet til at justere toe-in og out. Jeg følger byggeledningen, det betyder at bøsningerne med en prik i midten skal bruges. På dette punkt er tiden og kikke på nettet efter forskelige set-up til bilen. På mine tidligere modeller har jeg kørt med anden set-up i front.

Men nu skal det prøves igen med bilen lige ud af klassen.

Efter montering af bærearmene er det styrtøjet, der skal bygges. Der er to muligheder for placering af styrtøjet. Det har XRAY kørt med i flere år. Jeg har prøvet begge dele, og holder mig mest til styret monteret på bunden. ”flotating steering arm mounting” er til udjævne underlag og skulle klare curbs bedre. Prøve begge dele, og find din favorit.

Der er servo-saver med i kittet, men alle kører med et servo horn. Manuallen beskriver at servohorn skulle give mere styring ind i svinget, og styring vil føles mere direkte.

Jeg sætter servo-saver i min bil.

Sidste arbejde i dag er montering af overlæggenen. Der findes 3 versioner. Desværre er der kun en i kittet. Det nr. #301199.

Så skal c-hubs og up Rights monteret. Det er ikke noget nyt under disse punkter. De forskellige dele er designet for flere år siden. I front skal C-HUBS og styreblokke monteret. Der bliver brugt 10x15x4 mm lejer. Der kan fås en masse options parts til denne arbejdsgang. Huske at give lejerne lidt olie. Du kan købe ceramic lejer de har nr. #309002. 

Der er 21 forskellige C-HUBS i front.

Der er dobbelt ledet axler med i front. Læg mærke til længden på kardanerne. Husk thread lock og fedt når du bygger kardanerne. En detalje, som er værd at ligge mærke til er de to hingspins. I front skal de være 9 mm og i rear skal de være 10 mm.

Husk at kikke på en set-up forslag, eller du kan bygge bilen efter bogen. Læg mærke til de små shims, der skal sidde i forskellige steder. Du behøvet ikke være så nøjagtig når du skal montere turnbukles. Du skal jo have bilen checket når batteri og al teknikken er kommet i bilen.

Der følger antiroll bars med og de er meget simpel i opbygning, men virker perfekt. Du kan købe flere tykkelser i antiroll bars til for og bag ende.

Det er vigtigt, at du lige prøver, at “bærearmene” følges ad, når du løfter eks. Højre side, ja så skal venstre bærearme følge med.

Støddæmperne er “de samme” som tidligere modeller. Det vil sige ultra korte. Der er en O-ring i bunden af dæmper cylinder. Simpel – men det virker godt.

Der følger 4 ens fjedre med på 2,5. Men de fleste kører med andre fjerde. Så du skal sikkert ud og købe nogle nye. Prøv med 2,5-2,8 i fronten, og 2,6 i bagenden.

Når du kommer olie i dæmperne, så sørg for at luften er ude af dæmperne. Du kan bevæge stempel op og ned flere gange eller du kan købe en “air pumpe” #104002. Der 450 cSt olie med i kittet. Det er fint, at starte med. De fleste kørere går ikke over 550cSt. 

Læg mærke de de forskellige sims, der skal sidde på tårnet mellem dette og selve dæmperne. 

Den sidste montage er body beslag og servo Mount.

Servo mount er velkendt og fungerer. Du skal dog lægge mærke til om der skal skriver mellem servo og Mount. Dette alt efter hvilken Servo du putter i bilen. Byggeledningen foreskriver ca. 0,5 mm mellem Servo og styrepind på bunden af bilen. Du justerer afstanden med sims. 

Jeg havde ønsket mig, at XRAY havde lavet et batteri “fastsætningsanordning” til 2019 kittet. Det var de ikke, så du skal bruge tape. Tror snart, at XRAY er den eneste bil, der bruger tape til at holde batteri fast. Måske det bedste?

Du skal kikke godt på beslagene til body. Som noget nyt kan du flytte placeringen af body frem og tilbage ved hjælp af sims og forskellige front beslag. Det er sikkert lavet for at give mulighed for at skifte placering på body, hvis man har købt et “Precut” body fra Bittydesign.

Aller sidste montage er “inline Flex chassis” justeringen. Du kan vælge mange forskellige indstillinger. Dette gøres ved hjælpe af skruer og den lille kulfiber plade, der skal sidde i bilen. Igen et tips – kik på en set-up seddel, og se hvad andre har gjort.

Nu står bilen klar til at få teknik monteret. Men det er en anden historie.

En lille detalje til at slutte på, der følger stadig holder til antenne “tube” med i kittet. Jeg ser ikke mange, der kører med antenne på modtager.

Det er små detaljer, som er nyt på T4 2019 i forhold til tidligere modeller. Men hvorfor ændre noget, der bare virker. XRAY fylder mere og mere på banerne. De leverer også gode biler og kvalitet er fin, og der bliver udviklet hele tiden.

Jeg personligt kunne godt tænke mig at flere options parts blev en del af kittet. Eks. Batteri holder system. Der følger to plastikbeslag med, men de laver to andre sæt i messing eller alu. Der kunne også være dejligt, hvis de lavede en “euro”version med alu bund, og så en version, der kunne hedde “noget andet”. Mange kører kittet, og en ny bund. De har slet ikke brug for kulfiberbunden.

Men det er mine tanker, det ændrer ikke ved at bilen er lækker at bygge, gode materialer og tingene passer sammen. God value for pengene. 

Tak til Ryeskovracing, der gjorde denne “out of box” mulig.

Bilen er verdensmester i klassen, Kørt af Bruno Coelho.