Gentleman tur til Nürnburgring.

Hvis der er en racerhimmel, så må området omkring Nürnburgring i weekenden d. 14-16/9 ligne det meget.

Ræs i næsten alle former og størrelser.

Fra slotracing (rilleræs udstilling), 1/10 on/offroad racing under Uwe Rheinard og Scotty Ernst ledelse.

Simulator racing(e-sport) og så ”rigtigt” ræs på Nürnburgring. GT4 – GT3 og formel race (formel 4).

Det hele toppet af ”åben track” på den berømte Nordsløjfe, der i folkemunde blot kaldes Ringen.

For et lille beløb kan alm. mennesker køre en tur på Ringen. 

Den er berømt over hele verden. Den har tidligere været brugt til formel 1 ræs. Hvem husker ikke den store ulykke med Niki Lauda 1? August 1976. Forbrændt over hele kroppen, men han vendte tilbage få uger senere til F1.

Hvis man ikke vil ligge bil til selv, så kan man leje en ”sjov” bil for ca. 249 Euro. En omgang er på 22 km.

Banen ligger i Eifelbjergene/Tyskland 100 km syd for Köln og næsten 700 km syd for den danske grænse ved byen Nürburg i Rheinland-Pfalz. Der er store højdeforskelle på banen og masser af sving. 

Jeg startede torsdag eftermiddag turen til ”paradis” sammen Kim Bendiksen (RCKONEGN), Christer Rasmussen og Michael Jørgensen. En tur ned gennem Tyskland er næsten altid fyldt med stop. Så er der vejarbejde eller ulykke, det var der selvfølgelig. Stort vejarbejde omkring Hamburg. Der skal også være tid til pitstop. 

Vi nåede frem til vores lejlighed ved 23-tiden. En lejlighed til 4 personer. På væggene var der billeder af racerbiler og kørere. Jeg sov under et billede fra Michael Schumacher.

I det hele taget er hele området gennemsyret af racing.

På flere cafeer/restauranter er temaet racing. Du sidder og spiser med bilstumper hængende fra loftet eller på væggen.

Christer og jeg skulle deltage i EOS. Et offroad løb med over 300 deltagere.

Som noget nyt var der stock klasser på programmet. Jeg valgte at køre med i 13,5 stock 2WD. Christer valgte at køre med i 2WD klassen.

Der blev kørt i en kæmpe ”sport” hal. 

Ved siden af EOS banen, blev der kørt et warmup ETS løb(REEDY CHAMP EVENT) for touringcar og F1 biler. Aktion på to baner samtidig, som vi kender fra DHI CUP. Offroad var mindre end den plejer at være ved et Offroad EOS løb. Det var uden betydning. Der var en ”væg” på banen. Den drillede alle, så efter en runde, blev ”væggen” ændret en smule. Det hjalp, nu kunne jeg også tage ”væggen” i fin stil.

Der var andre danskere til start i offroad. Kim Kristensen prøvede kræfter med racing truck både 13,5 turns og modified. Steen Moeskjær kørte med i 2WD og 4WD.

Rune Gustavsen kørte med i 2WD og 4WD. Flemning Hansen var også med i Tyskland.

Jesper Rasmussen (bedste danske bud på topplacering) kørte med i 2WD og 4WD. Ulrich Rasmussen kørte med i racing truck stock og modified.

Jeg havde være optimist hjemmefra og troede på en B-finale plads. Der var 30 deltagere. Dækkene var Schumacher Cactus og skulle købes ved banen. Motoren var en lånemotor – Muchmore. En fin og god motor, lige en fart, der passede mig.

Men det gik dårligere end forventet. Banen var rimelig let at finde rundt på. Men der var sektorer, hvor man kunne tabe en masse 1/10. Det gjorde jeg. Jeg var også uheldig flere gange med medtrafikanter – kørt ned bagfra med mere.

Så jeg kørte med i C-finalen, og kørte en 2. og 3. hjem.

Du kan se alle resultater på myrcm.ch.

Jesper Rasmussen, der har været ganske overlegen denne sommer under DRCMU havde farten til A-finalen i begge klasser. I 2WD var han ude i en tiebreak om 10.pladsen begge havde 294 point. Der blev kørte 4 kval. runder med to tællende. Så Jesper Startede i pole i B-finalen. 

Der var 120 kørere i klassen. Jesper sluttede på 14. pladsen.

I 4WD kørte han også med i B-finalen. Han sluttede på 13.pladsen.

Resultatet for de andre danskere i offroad finder du her.

Der blev på banen ved siden af med touringcar. Steven M. Olesen og Frederik B. Mikkelsen kørte med i stock klassen under REEDY champion race.

Et andet løbsformat end vi en vant til. Der bliver kørt finale i hvert heat. 

Jeg har desværre ikke fundet nogle resultater på myrcm.ch

Som beskrevet var der masser at kikke på. En billet til Nürnburgring kostede 10 Euro om lørdagen. Med den kunne man gå over alt. Det vil sige en tur i pitten. Sætte sig hvor man ville på tribunen.

Der var masser af danskere på banen, både indenfor i bilerne og ude på tilskuerpladsen.

Årsag? En af Danmarks nye talenter – Nicolai Møller Madsen kunne blive Europa mester i GT4. Så han havde gennem sit netværk fyldt flere busser med danskere.

Det blev belønnet, han vandt ikke selve løbet, men fik point nok til t blive Europa mester. 

Der var også løb med klassen større end GT4, nemlig GT3. Et stort felt med mange forskellige mærker. Eks. en FORD MUSTANG, den havde nok den fedeste lyd af alle. Audis biler lyd ikke af så meget. Mercedes AMG havde også en fin tone.

Så var der LAMBORGHINI SUPER TROFEOEn klasse, der køres næsten over hele verden. Dette var den europæiske serie. Flotte biler og med mulighed for at deltage, hvis du kan penge nok. Kik her. 

Der er faktiske flere danskere med i klassen. Dennis Lind er nok den meste kendte.

Feltet er en blanding af unge talenter og så ”ældre rige mænd”. 

Væk fra larmen i de nogle af de store haller var er ADAC SIM EXPO 2018.

Jeg vidste godt, at E-sports var stort. Men hold nu op. Denne SIM EXPO overgik alt hvad jeg havde forventet.

For få år siden var jeg også til EOS ræs. Der var også SIM RACING. Denne gang var det bare større.

Der var masser af udstillere, hvor folk kunne prøve forskellige simulatorer og ”sæder” med mere.

Så var et mesterskab, det blev kørt på Nürnburgring. Det hele sendt på YouTube, Facebook og andre sociale medier.

Der var flere folk i afviklingen af videodelen end til afvikling af TV2/nyhederne. Selve eventen, nåede ud til over 40 millioner (ifølge deres hjemmeside)

Som speaker/kommentator var John Watson fløjet ind. Hvem er han?

Han er tidligere F1 kører. 5 sejre på sit CV. Han er 72 år, han kørte blandt andet for McLaren, da dette firma havde en F1, der kunne være med i toppen. Han kørte mest med V8 3 liter motor.

Jeg prøvede også en simulator. Bilen var en Mercedes gruppe C racer fra først i 90erne. Kort beskrevet, man bliver hurtigt suget ind i verden bag rattet. Bremsepunkter, gearskift og linjer på banen hele tiden lærer man noget nyt om motorsport. 

P.S. godt man ikke slår sig, men man mister et bremsepunkt.

Et billigt sæde plus rat kostede 1100 Euro. Man kunne også købe en ”halv” F1 til at have hjemme i stuen til når venner kom forbi.

Jeg er sikker på, at man ville udvide sin vennekreds med sådan en investering.

Der var udstilling af produkter fra XRAY, Associated og ABSIMA.

Carrera udstillede slotracing baner og biler. Der var selvfølgelig mulighed for at prøve selv. Firmaet er også ikke så kendt i DK, men de har været med i mange år, og laver baner/biler til både 1/32 og 1/24.

Deres 1/24 er meget flotte med masser af detaljer. Næsten synd at køre med dem. 

Lørdag aften sluttede vi af med en tur til et af de steder, hvor man kan komme tæt på ”RINGEN”. Der var masser af aktivitet på banen. Nogle kørte langsomt rundt, andre prøvede lige grænserne af. Nogle kørte i deres egen bil. Andre havde lejet med bil hos et af de mange firmaer, der ligger i området. Man kan købe en pakke, hvor man selv kører, eller en pakke, hvor der en chauffør på. Der er også ”almindelige” biler, så man kan sidde op til 3 i bilen. Der er kun pengepungen, der sætter begrænsningen.

Søndag morgen gik turen så hjem igen. Efter nogle fantastiske dage i godt selskab. Masser af oplevelser. Masser af minder, der nok skal holde mange år endnu.

Vil du ud og køre internationalt RC løb og få en masser oplevelser, så kan EOS/ETS ved Nürnburgring kun anbefales.

Det tager ca. 7-8 timer fra Odense. Hotelpriser er rimelige. Mad er billigere end i Danmark.

Et halv liter øl, wienerschnitzel med grønsager koster ca. 20 Euro. Der koster 10 Euro for en indgangbillet til banen. Lidt dyrere om søndagen. Men så kan også komme helt tæt på.

Tak til Kim Bendiksen, Christer Rasmussen og Micheal Jørgensen for at dele bil og lejlighed plus gøre turen outstanding. Jeg er klar til næste år.

JOFR SEPT. 2018