XRAY T4 2018

Så står der endnu en XRAY kasse på bordet.

Klar til at blive samlet. XRAY har sendt en ny udgave af deres succes fulde T platform på markedet.

Der er blevet plads til nye detaljer på bilen. Støddæmpere er blevet lidt kortere, og motoren er flyttet længere ind i bilen.

Men ikke de store ændringer vil mange sikkert mene. Men hvorfor ændre på noget der virker?

XRAY er nok den producent, der har flest biler til start i 1/10 el, hvis man kikker på et løb her i Danmark eller i udlandet. Fabrikken gør meget for at skabe et fællesskab omkring deres brand. Det bærer nu sin frugt.

 I de senere år har fabrikken med Bruno Coelho vundet mange mesterskaber i flere klasser. XRAY har også lavet deres egen løbsserie rundt om i Europa. Sikkert et modtræk til ETS og LRP challenge.

Den nye model deler ikke bund med den tidligere model. Dog kan du bruge samme fjedre, samme bærearme. Der er kommet nye lavere tårne på model 2018.

Men kort skrevet, så er der mange dele, der kan bruges på den nye version.  Artiklen her vil komme ind på nogle af de forskelligheder, der er på version 2018 og 2017.

Alt ligner sig selv når kassen åbnes. Stadig en flot byggeledning på glitter papir. Der er beskrevet hvilke dele, der er kittet og forslag til andre dele, man kan købe ved siden på. Der er eks. forskellige hårdheder af det meste af plastikken i kittet. Teamkørerne ligger tit ud på Facebook, hvilke dele de har i deres biler. I Danmark er det Mike Gosvig, der er teamkører.

Byggeledningen foreskriver, at differentiale og spol bygges først. Der er ikke ændret noget i opbygning, så ens gamle differ. kan bruges. Selvfølgelig også spool. 

Der følger olie med til geardiffet. Jeg valget at komme 5000 i. Tykkelsen er er meget vigtig, alt efter hvor meget greb, der er i underlaget. Byggevejledningen beskriver, hvordan man vejer diffet, således at den rigtige mængde olie kommer i diffet.

Selve diffet er opbygget med to store tandhjul, der har forbindelse med træk axlerne. Inde i diffet sidder 4 mindre tandhjul, der kan rotere.

Delene passer godt sammen. Husk den tynde gummiring i diffet. Den kan drille lidt, når den skal placeres.

Det er god ide at skifte pakninger, hver gang i har haft åben diffet for at skifte olie.

Nu skal de mange mounts placeres på bunden. Motor mount er ændret i forhold til 2017. Den er gjort længere.

 Ellers er det samme mounts foran og bagved. Læg mærke til den lille krave på gear Mount, der skal vende ind i bilen.

Der følger 48P 84 spurgear med. Der kan sættes andre spurgear på. Også 64P, hvis man foretrækker det. Men check lige hvad størrelse, hvis du eks. vil køre superstock eller stock er det ikke lige meget. Motoren kan også ikke komme langt nok tilbage. Ved sidste DRCMU løb kørte nogle med en total gearing på 4.00.

Der monteres en pulley på hver side af spur gearet.
Byggevejledningen foreskriver, at man giver lejerne lidt olie, når man samler bilen. For år tilbage var der flere, der ”vaskede” lejerne ud med rensebenzin, for at få lejerne til køre bedre.
De to tandremme kan justeres ved at ændre på indstillingen på de bøsninger, der sidder på gear diffet og spool. Du kan faktisk ændre på styringen alt efter hvor stram du laver remmen.

De to tårne (lavere end på 2017) skal nu monteres, husk at kigge godt på byggevejledningen, så BULKHEADS kommer til at vende rigtigt. De monteres på gear mounts.

Bærearmene i front og rear er af grafit. Samme type, som på 2017 modellen. Du kan sætte ACTIVE REAR SUSPENSION på bilen. Dette har jeg prøvet på en tidligere model. Det virkede OK, men bygges ikke på denne bil. Det er også sjælden man ser dette ud ved et løb.

Der er to måder, du kan monteres styrtøjet på. Det kan monteres på bunden eller på topdækket. De fleste gange kører jeg med styretøjet monteret på bunden.

 Det skulle give en mere præcis styring, står der i bygge ledningen. Der følger servo saver med i kittet og forskellige servo horn til de forskellige servo mærker. Styrtøj er det samme, som på 2017.


Der er en del mål, der skal overholdes, når man bygger ophænget på bilen. Det har indflydelse på frihøjde og drop. Så du behøver ikke være helt præcis, idet du jo altid justere bilen helt igennem, før du ruller første tur på banen.

C-hubs og styreblokke monteres med 5x10x4 mm kuglelejer. Læg mærke til de små bøsninger, der skal i casterblokkene. Der er to lave og to høje. De lave skal sidde øverst.

Der følger dobbelt leddet trækaksler med i kittet. Husk at bruge lidt ” fedt” ved bøsningerne. Det er også en god ide at bruge tread lock de steder, hvor byggeledningen anbefaler det.

Der er forskel på front og rear aksler. Brug 50 mm i rear.

Anti-roll bars fra XRAY er enkle, og virker perfekt. Nemme at samle, og når de er sat på bærearmene, så passer de bare.

Der findes forskellige hårdheder. De kommer dog ikke med i kittet.

XRAY laver efter manges mening, de bedste støddæmpere i klassen.

De er nemme at samle, stempler kører godt i cylinderen, og monteringen er nøje gennemgået i byggevejledningen. Du skal være opmærksom på rebound. Støddæmperne på en touringcar har en vigtig og meget afgørende rolle for køreegenskaberne på bilen, så du skal bygge dæmperne med omtanke, og hvis du følger en set up seddel, så skal du også bygge dæmperne med eks. 25% rebound, hvis det står på sedlen. Der skal bruges 400 cst olie.

På baner med lav greb, kan det være en fordel at prøve med ”de lange” dæmpere. Det skulle give lidt mere greb.

Så hvis du vælger at købe en ny XRAY 2018, så skal du måske beholde den gamle til stumpe bil.

 Brug kun XRAY´s eget olie. Da der kan være forskel fra mærke til mærke. Temperaturen kan også spille ind, så bygger du dæmperne i 22 grader, ja så virker de anderledes i en hal med eks. 15 grader. Der er forfor at du ser mange topkørere bygge dæmpere ude ved banen.

Der følger 25 hårdhed fjedre med.

En god investering er at købe en shock-plier, som er en art tang, der gør at du ikke laver mærker i støddæmper pinden.

Der følger 400 olie med. Jeg bruger lidt hårdere olie foran. Der er en meget fin gennemgang af hvordan dæmperne bygges med rebound.  Jeg har altid bygget med lidt rebound i mine dæmpere.

Så er tid kommet til servo, for bumper, body beslag med. mere.

En detalje, som XRAY gør meget ud af er ”inline flex”. Du kan bygge mere eller mindre flex i bilen. Jeg kører superstock og har på den gamle model kørt med ingen ”stiver” i bunden. Du kan sætte et kulfiber stykke ind eller en messing plade eller en link.

En detalje, som har været på markedet et stykke tid er et blæser mount. Det er en options part, som kan være god at have i bilen.

Batteri skal stadig tapes fast. Jeg havde godt set at XRAY havde tilbudt i kittet en mulighed for at ”spænde batteri fast”.

Man kan købe forskellige batteri mounts til at justere placeringen af batteri. Jeg har hørt, at inden længe kommer XRAY med stumper, så man kan ”spænde” batteri fast uden brug af tape.

Jeg har oplevet på min 2017 model, at batteriet kunne komme til at røre pinion. XRAY kan du lavet et stop i messing.

 

Det var så samlingen af bilen. Nu skal det ud på banen og testet. De første meldinger fra folk, der har kørt med bilen er meget positive. Det er nok at forvente af en ny bil, de små ændringer er med til at gøre XRAY T4 endnu mere populær ude på og ved banerne.

 Tak til XRAY-SHOP for at til bilen til rådighed.