DRCMU 1 2017/18

Jeg kan ikke tillade mig at tage ordet succes i min mund, da jeg jo er involveret i DRCMU. Men heldigvis var der andre, der gjorde det i Aalborg. Grunden var de nye regler i superstock og stock. Der er nu fast motor (hobbywing plus Hudy). Flere kørere har efterspurgt det i flere år, men nu var tiden inde. Det var også nogle attraktive motorer på markedet nu. Derfor skete skiftet i år. Mange brugte succes flere gang under løbet

Der var 7 deltagere i stock, og 31 i superstock. Flere kørere fra stock er skiftet til superstock, derfor det lidt lave deltagerantal i stock med 21,5 turns motor. Men det skal nok komme i vejret igen, når folk får øjnene op for 21,5 turns fine fart for nye talenter og ældre hygge kørere.

Banen i Aalborg kan syne lille, da den lille i et lavt loftet lokale. Men langsiden er vel 30 meter lang. Køretårnet er ikke lavt, men efter lidt justering, så fungere det udmærket.

Det ville sikkert have været mange flere kørere til denne event,  hvis ikke Aalborg lå i udkanten af Danmark. Der er langt til Limfjorden.

Derfor var det flot at se så mange fra Sjælland møde op og sætte deres præg på løbet, men mere om den senere.

Det var ikke tilmeldte nok til 1/10 F1. Derfor blev klassen aflyst. Det vil også ske, hvis deltagerantallet ikke kommer op på 5-6 kørere til de næste løb.

DRCMU har indkøbt motortester og den blev brugt. Ingen havde en motor, der ikke lå indenfor de værdier, som Chris Nielsen og jeg havde fastsat til dette løb. Men fordi ens motor er godkendt engang, er det ikke sikkert, den er lovlig til næste løb. Til næste løb kommer der også stikprøver i 21,5.

Der kommer en lille ændring i reglerne om motor. Det er tilladt at file i en skrue på motor for at få fast i bilen til motor. Men det er kun skruen og kun ned til kanten af motorkasse. Ikke file i kassen. Se billedet:

Dog skal der gives tilladelse ved hvert løb for at må køre med en skrue, der er filet i. Tilladelse kan gives af DRCMU repræsentant eller løbsleder.

 

Modified.

9 deltagere tilmeldt, desværre måtte en melde fra, så der var lige til en finale. Der er synd, at ikke flere prøver kræfter i klassen. Selvfølgelig kan man ikke komme første gang og køre sig på podiet. Bilen har en uhyggelig fart, og er selvfølgelig svær at styre. Det er en udfordring at overføre de mange kræfter ned i dækkene.

Mike Gosvig havde debut til sin nye XRAY T4 2018. En bil med små ændringer, men skulle være bedre i køreegenskaberne end den gamle. Patrick Hornum kom med en ny Awesomatix, som han havde samlet i ugerne op til løbet. Patrick Danielsen kom også med en ny XRAY. Frederik Hovgaard var til start med sin gennemprøvede Yokomo.

RC kan være en far/søn sport, her er det Fa. Bjerg, der gør klar.

Mike Gosvig, der også kørte med i superstock havde farten lige fra første omgang. Han lagde ud med at vinde alle 3 indledende runder. Så var der lidt at tænke over for de andre. Patrick Hornum har vundet klassen flere gange, og har masser af erfaring, men denne søndag manglede han lige et par sekunder op til Mike.

Gosvig kunne som det eneste køre under 13 sekunder på en omgang.

Frederik og Danielsen kørte begge 6 kval. runder hjem, og delte 3.pladsen.

Mike kunne ikke komme ned under 13 sekunder i finalerne, men han var hurtigst alligevel. I hver finale havde han et pænt forspring. Frederik Hovgaard kørte sig op på 2.pladsen, godt hjulpen af fejl fra de to foran ham. Det blev til 2 anden pladser for ham.

Hornum kom ind på 3. pladsen.

Se resultaterne her.

Mike´s nye 2018 XRAY i Modified trim.

Stock.

Nogle mener at stock skal være en begynder klasse. Hvornår er man begynder? Hvad med dem, der er kommet op i årene, og bare vil hygge sig. Tage bilen fra hylden og køre, uden at tænke på set up og justering af diverse vinkler og så videre?

Hvad med. dem, hvor farten er blevet for høj til superstock. Mister vi dem?

Farten er blevet lavere i superstock, men der er stadig ”fart” ud af svingene. Farten i stock er blevet mindre med de nye motorer. Måske det har afholdt flere at stille til start og prøve kræfter i superstock.

Fakta var, at 7 kørere var til start. Lars Kristensen og Niels Laursen er ”gamle” kendinge i RC. Resten var under 18 år, og hyggede sig fint i Aalborg.  Lars har for mange år siden været i en DHI A-finale, men har holdt en lang pause. Helt glemt at køre med rc biler har han ikke.

Han vandt alle 3 indledende runder. Simon Strandlyst kom ind på 2.pladsen.

Desværre for ham kunne han ikke holde den flotte placering. Lars var kørt i front, og Troels Kristoffersen kørte nogle gode finaler og kunne tage 2.pldsen smallet. Niels sluttede på 3.pladsen.

Der var 6 gavekort fra AH-Hobby.dk. ”Sorteper” blev Niels. Han gik glip af 150 kr. Gavekort.

 

SUPERSTOCK.

Sjællanderne sad på toppladserne denne søndag. Med over 30 til start var det klart, det ville blive tæt i toppen.

Kun en jyde kom med i A-finalen. Det var Ole Strandlyst. Han havde masser af RC i fingrene, han har lige kørt et 24 timers løb i Tyskland (dog ikke alene).

Flere at kørere fra Sjælland kørte også med i modified. Det glat Mike Gosvig, Stefan Finnich og Patrick Danielsen. Alle tre havde farten til at køre sig i A-finalen.

Chris Nielsen og Casper Morgen har tit haft farten til A-finale, men denne søndag manglede de lige de sidste 1/10 for at kunne køre med. Casper vandt senere om søndagen B-finalen.

Topkørere fik testet deres motorer, og ingen havde gjort noget ulovligt ved dem. Alle lå på næsten samme værdier. Lidt over den motor, der blev brugt, som målestok.

Flere kørere havde problemer med få deres motor til at passe i bilen. Et lille tips med at file lidt en motorskrue ordnede problemet. Derfor er den nu tilladt at file i en skrue, hvis det kan godtgørelse, det er for at få motoren monteret i bilen. Der skal gives tilladelse ved hvert løb. Hvis køreren skifter til større spurgear er problemet løst. Der blev set gearinger helt ned til 4.00 i total.

Folman´s Awesomatix.

Patrick Folman kører også large scale om sommeren, men om vinter ”hygger” han sig med el biler. Han er dygtig og lynhurtig. Også denne søndag. Han kørte 3 sejre hjem i de indledende. Han var lige ca. 2 sekunder hurtigere end de andre. Mike Gosvig var nærmeste forfølger. Teamkammerat Patrick Danielsen kom ind på 3.pladsen.

A-finalen så sådan ud:

Patrick Folman, Mike Gosvig, Patrick Danielsen, Kevin Nielsen, Frederik B. Mikkelsen, Steven M. Olsen, Stefan Finnich og Ole Strandlyst.

Banen er Aalborg er svært at overhale på. Laver køreren foran ikke en fejl, så er der stort set ingen muligheder for at komme udenom.

Folman laver næsten aldrig fejl, og såkan han ligge og styre løbet. Mike kunne ikke ”gøre” noget ved Folman. Mike kørte næsten sit eget løb. Bag ham lå Frederik B. Mikkelsen og Danielsen og havde nogle tætte opgør. Men der skete ikke de store forskydninger i A-finaler.  Faktisk sluttede første A-finale med samme stilling, som de startede. Dette gentog sig i de to næste finalerne. Det tror jeg ikke at sket i den tid, jeg har dækket DRCMU løb eller for den sags skyld andre løb.

Er det bagsiden af de nye regler med samme motor. Det var lidt kedeligt at kikke på. Måske disse 8 bare er for gode, og skulle prøve kræfter med en hurtigere bil(3 af dem gør). Det var bid i B-finalerne, hvor der blev kæmpet om placeringerne. Chris Nielsen og Casper Morgen havde nogle rigtige spænende dueller.

Nu må vi se i Vejle, hvor der køres næste gang.

Samlet sejr til Folman foran Mike og med Patrick Danielsen på 3.pladsen.

Resultaterne finder du her.

Jofr Okt. 2017.