PR S1V3(FM)

Hvor stor forskel er der på de forskellige biler i eks. 2WD klassen for el 1/10 buggies. Er eks. en Associated eller XRAY bedre end de andre. I Danmark hører vil ikke meget til LOSI, TEAMC har været stort, men stort ingen kører med deres buggies nu. Schumacher er heller ikke stort.

Det har sikkert noget med forhandlere at gøre.

Det skal være let at få fat i stumper. Fordelen med mange kørere med samme mærke er, at man kan dele setup m.m.

Desværre er økonomien her på siden ikke til at købe 5 forskellige 2wd buggy biler, og teste dem op mod hinanden. Men jeg har fundet en bil, som mange helt sikkert ikke kender, og måske ikke hørt om heller.

Mit nyeste projekt er en buggy 1/10 2WD.

Jeg har fundet et firma, PR RACING. De er ikke kendte i Danmark. Der er ingen forhandler.

Firmaet er fra Taiwan og er startet i 2008. De laver buggy 1/10 buggies.

2WD, 4WD, Racing Truck og Short Short er på hylderne. Se engang deres hjemmeside.

Jeg fandt firmaet gennem resultatlisten fra dette års EM for 2WD klassen. Nede I rækkene var der nogle kørere, der kørte med PR Racing buggies. Et kik på facebook og der var der godt gang i sagerne, folkene bag firmaet og deres kørere havde et god ”samtale” på facebook. Jeg kontaktede firmaet, og de var hjælpsomme og svarede på mine mail med det samme.

Fra Finland er Max Mört teamkører og han har lavet nogle gode resultater med bilen. Han blev nr. 3 ved det finske mesterskab i 2WD. Han var også med i 4WdD og kørte med i A-finalen.

Travis Amezcua er sikkert kendt af især ældre kørere er fabriks for PR RACING.

Der er ingen dansk importør eller forhandler. Hurtigt fandt jeg ud, at bilen ville være for dyr, at få til Danmark. Skat, moms og andre gebyrer. Men firmaet satte mig i kontakt med insidelinemodels i England, og så gik tiderne hurtigt. Kev Lee fra firmaet har hjulpen og gjort denne review mulig.

Bilen jeg har udvalgt mig er en PR S1 V3(FM). 

Der ligger allerede set-ups til bilen ude på petitrc.

De laver faktisk flere modeller, men denne S1 har 3 gear mid motor gearkasse. Endvidere ligner den Associated og de andre i klassen i opbygning. Bunden er af aluminium, og der følger geardiff med.

Det er altid spændende at åbne en ny kasse med et nyt kit. Kan man stadig blive overrasket?.

Ja, det kan man. Flotte poser med stumper nærmest sprang i øjenene.

4 poser i alt. Med hvert sit nr.. Fra A til D.

Der følger body/vinge med, fælge og en bygge manual. Den er pæn opbygget med klare tegninger af de forskellige byggetrin.

Bunden har forskellige udfræsninger, sikkert for at tilføre flex i bilen. Der skal monteret plastik sideguards på bunden. Alt efter hvilke batterier man vælger skal der monteres små stukke skum på sideguards.

Der bruges M3x6 og M3X8 skruer i bunden.

Næste punkt er styrtøjet, der har indbygget Servo Saver. Opbygningen er velkendt. To søjler på bunden bær servo saver. Der er kulgelejer med 5x8x2,5 mm. Husk der skal nogle tynde afstandskiver. Loctite er også godt af bruge. Det står forklaret i byggevejledningen.

Servo monteres på bunden i to plastikmounts. Der kan bruges standard eller low profil servo. Husk der er forskellige skiver, der skal monteres alt efter, hvad man vælger.

Front ophænget sidder i en mount, der skrues på bunden. Bærearmene er lige, og sidder på 3 mm hingpin.

Der skal nu bygges en højre og en venstre side. C-hub og styreblok. Der bruges 5x10x4 lejer.. Husk de tynde skiver helt ude ved hjulene.

Selve C-hubs med det hele monteres på bærearmen. Læg mærke til den lille skive, der skal sidde forest på hingpin.

Fortårnet har mange indstillings muligheder. Du kan bygge bilen efter byggeledningen, eller du kan gå ud på nettet, og finde et set up, der måske passer til dig, og den bane, som du kører mest på.

Det ligger en del setups til bilen på nettet. Man kan google efter PR RACING er finde forskellige tips og gode råd. Eks dette setup.

Jeg kan godt lide deres Turnbuckles, der er kraftige og virker robuste. Læg mærke til den at den buet del skal sidde ved hjulet.

Lejer i bagenden ophænget er 10x15x4 og ude ved hjulet er det 5x13x4 mm. Igen husk den tynde skive med lejerne. Selve træk axlen er 65 mm.

Du kan ændre længden på hjulafstanden ude på C-hubs. Der er 2 skiver, der kan placeres foran eller bagved C-hud.

Når bagophænget monteres kan du også ændre hjulafstanden ved hjælp af en skive.

Gear differentiale er af standard opbygning, og du skal beslutte hvilken olie du vil have i.

Byggevejledningen foreslår mellem 3000-5000 i densitet. Jeg bygger diffet med 3000. Jeg har planlagt første tur med bilen på en udendørsbane.

Gearkassen er en 3 gear lowdown. Det bruges 34 og 20 tand gear i bilen. Lejer er 5x10x4 mm. Igen skal man huske tynde skiver, der skal monteres.

Motor mount skrues på gearkassen, og så er turen kommet til slipper kobling. Tandhjul er på 81 tænder, der er to plader i slipperen. Motor monteres i venstre side af bilen.

Slipperen bliver først efterspændt på banen.

På selve gearkassen placeres bagtårn og beslag til bagvingen.

Støddæmperne er af velkendt opbygning. Dog er der en lille møtrik i top af dæmperpinden, det er dejligt, de ikke bruger låseskive. Skiver i dæmperne er med 1,6 eller 1,8 mm hul.

Front skal bygges med 1,8 og rear med 1,6.

Men nu er der noget nyt. I hvert fald for mig…..Der skal #250 i frontdæmper og #300 i bagdæmper. Olie følger med. Jeg bygger bilen med 400 i front og 250 bagved. Jeg har kikket efter setup lister på nettet. Der er flere set ups til Astroturf. ORCM banen har kunstgræs, derfor kikker jeg efter disse set ups, fordi bilens første test bliver på denne bane.

Der er luftskue i toppen af dæmper. Jeg kan ikke se hvilke hårdhed fjedrene har.  På den set up liste jeg har er der AE RED foran og AE Write i rear.

I første omgang bygger jeg bilen med kittes fjerdre.

De kalder dem M++ og M+.

Dæmperne monteres på tårnene(bagved). Kik på setup guiden, fordi der er mange huler i tårnene.

Bagdæmper skal placeres bag ved tårnet.  De kan også monteres foran tårnet.

Batteri holderne skal have montere skum for at beskytte batteri. Der skal også monteres en lille batteri stopklods på bunden. Så er det bare at sætte teknik i bilen. Lime dæk, og så malet bodien og klippet den ud, så den passer på. Der er velco med i kittet.

Bilen står klar på bordet, Body er malet og et sæt Schumacher Mini pin sidder på bagaxel og stragger dæk er monteret foran.

TEKNIK: LRP 7,5 turns motor. Hobbywing 160 A speedo i offroad mode.  ABSIMA servo.

Camber, frihølde med mere er justeret og så er det bare ud på racerbanen.

Stedet er ORCM banen. Der er kunstgræs, som underlag og det er min hjemmebane.

Banen er ikke jævn, det er offroad vi kører. Der er flere hop, som er tekniske, men jeg har kørt på banen igennem mange år, så jeg synes selv, det går meget godt, når jeg skal  rundt på banen.

Det startede ikke godt, de to små møtrikker ude ved hjulene(styrtøjet) var ikke spændt godt nok. Surt, men et par nye kom på, og så kunne testen rigtig starte.

 

Bilen var meget livlig, og lidt kantet at køre med. Den tog hoppene fint, men der var overstyrningen i mange af svingerne. Den ville gerne løfte baghjulene i svingene.

Til næste gennem kørsles satte jeg AE fjedre på. RØD i front og hvid i rear. Jeg forlængende turnbukles i front. Der findes en option part, som brugeren kan sætte på. Den havde jeg ikke så jeg satte bare turnbukles i et af hulerne til skruen på fortårenet.

Hold nu bare op. Næsten en helt anden bil. Meget nemmere at køre, ingen overstyring, og hoppene blev stadig taget i fornem stil.

Jeg havde problemer med. min tællerbrik, så jeg fik ikke sat nogle tiderne første dag med. bilen.

Resten af dagen gik med. at få kørt flere omgange med. bilen. Jeg prøvede ikke andre ting af på bilen. Jeg var meget tilfreds med. båden bilen kørte på. Der er faktisk flere steder hvor bil var lidt dø, som en højere gearing kunne sikkert øge farten. På de forskellige setup sedler kan jeg se at de kører højere gearing end jeg gjorde.

Så alt i alt et godt nyt bekendskab, der skal udbygges. Der er allerede bestilt flere dele vej, hvi rudheldet skulle være ude og en part ville blive ødelagt.

Der er ikke antiroll bars med i kittet. PR Racing laver en meget stort udvalg af Options parts. 

I skrivende stund er de kommet med en kulfiber bund.

Mange af dele er sikkert gode at have, men flere af dele af lavet til superracere. De laver forskellige front armblokke både med forskellig vægt og eks. i messing. Et meget stort udvalg.

Det skal også nævnes, at de laver blæser mount. De har faktisk tænkt over tingene.

Kittet er købt i England ved insidelinemodels.com. De har alle dele til bilen, plus de andre modeller.

Eks. koster et sæt bærearme ca.10 pound.  Det er for alle 4.

Bilen kører godt næsten ud af klassen. Bilen ligger på samme pris niveau, som de andre biler i klassen. Så hvis du vil have en buggy magen til de andres, så er er PR RACING xxx en god vej at kikke efter. Ok du kommer til at stå alene med bilen her i DK, og du skal selv have stumper. Når dette er trukken fra, så er det værd at overveje PR RACING.

Prisen i England er små 260 Pund.

jofr AUG 2017