Tamiya F104 “2012 Alonso”

Hjælp F1 feber over os.

Der har været tilløb et lille års tid, hvor især nogle Sjællandske kører har kørt noget race med F1 1/10 el biler. Men nu kommer F1 klassen for fuldblæsning i DK.

Det har primært været Tamiya F1 biler med Silver Can motor og skum dæk. Det var været en prøve klasse under DMSU denne sommer, og for ganske kort tid siden udsendte DRCMU et sæt regler, som de anbefaler klubben under unionen af køre efter.

I udlandet er klassen voksende og flere af de store producenter ”sprøjter” nye biler på markedet. Den store europæiske løbsserie ETS har haft F1 på programmet i to sæsoner og deltagerantallet er stigende.

I løbet af ganske kort tid er der næsten 20 kørere, der har tilmeldt DRCMU indendørs løbsserie. Der kommer sikkert flere forskellige mærker i dette felt, hvor F1 under DMSU har været Tamiya modeller.

RACERC.dk har også planer om at gå ind i den nye klasse, og har allerede oprettet et team.

Da Tamiya modellerne er meget populære, så har redaktionen kikket lidt nærmere på deres nye F104 med Ferrari body.

Det er deres nyeste ”plastisk model”. De laver andre modeller – fyldt med kulfiber, og endelig har deres racerafdeling(TRF) lavet en model.

Bilen ser fantastisk ud på billedet, der pryder kassen. Er man Ferrari Fan, så skulle man købe modellen, samle den og bare have den stående. Det er flot finish bilen har.

kassen

”De ny F1” modeller er næsten opbygget som 1/12 biler. Det betyder at motoren sidder på en T-bar og trækker direkte på den stive bagaksel. Der er ikke meget affjedring i bilen. Foran er det to små fjedre. Men mere om det senere.

Først en gennemgang af bygningen af bilen.

bund

Det første der skal bygges er T-bar på bilen. Forreste del er ”hård plastik” mens selve T-baren er af kul fibre.

På selve T-baren skal motor Mount side. Det er hård plastik, der vi kender fra andre Tamiya biler. På mange Tamiya er det skruer med stjernekærv. Der er kuglelejer til bagakselen. På nuværende tidspunkt foreskriver byggeledningen at sætte motoren fast. Det følger en silvercan motor. Motoren bliver stadig brugt til løb. Men den er på vej ud.

tbar

Bygge vejleningen er i den velkendte Tamiya standard. På engelsk, japansk og tysk. Det er lidt tips til justering af bilen bagest i hæftet, plus en oversigt over de forskellige dele.

Men tilbage til bygningen af bilen. Der er forskellige ”spacers” på bagakslen, der afgør frihøjden.

styrhub

Styrtøjet er simpel og er det næste punkt sammen med ”front” bærearme. Du skal ”ofre” en servo, når det skal bygges i bilen. Alle fire ”ører” skal skæres af. Servoen står op i bilen, og bliver fastgjort med dobbelt klæbende tape. Der følger servosaver med. Desværre er Tamiya ikke kendt for at lave de bedste servo savere, men belastningen er sikkert ikke særlig stor i en F1 bil, så mon ikke det går.

servo

Der er lige nogle mål, som du skal være opmærksom p, når du monterer servoen. Men det er beskrevet i manuallen.

front

En F1 biler jo smal, så derfor har Tamiya designet 2 stykker plastisk, hvor du kan montere sender og speedo. De kan drejes, så du kan få batteriet ind i midten af bilen.

fbærearme

Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle batterier, der passer i bilen. Jeg prøvede med standard LiPo fra LRP(til touringcar), med shorty og med saddel packs. Ingen af disse passede.

motormount

De forreste bærearme ligner det system, der er kendt fra 1/12 modellerne. Selve uprigth sidder i en stor hingpin og små fjedre en eneste dæmpning i front på bilen.

I bagenden er eneste dæmpning mellem motor Mount og resten af bilen er en ”friktions plade”.

tbarju

På denne Tamiya F104 er det er dæmper uden olie, der står for dæmpningen. Der er dæk med til bilen, jeg ved ikke hvor gode de er. I mange lande, hvor de kører med F1 biler er det skum, der bliver monteret. Jeg limede dækkene på fælgene. De forhjulene(fælge) skal det lejre i fælgen. Der er bronce lejre, jeg havde nogle kuglelejer liggende, så de røg i.

Nu mangler, der kun at færdiggøre bagakslen. I spurgearet er der plads til 6 kugler. Der er stål kugler i sættet. Der bruges 48 p spurgear. Motoren kan nu monteres. En gearing på omkring i 3-4 passer sikkert til bilen med en silvercan.

diff

Der følger en særlig byggevejledning til bodien (karosseri). Det er en Ferrari F1 fra 2012 med en vis Hr. Alonso bag rattet. Det er en meget flot bil. Masser af detaljer og en finish, der kan få en hver Ferrari fan til at få julelys i øjnene.

manual

Jeg ved ikke om jeg skal male i rød eller en anden farve. Det bliver en rød, og så ryger bilen på hylden.

Tamiya er kendt for deres meget flotte bodies. Denne Ferrari hører til helt i top. Der er forskellige body dele med. Sidespejl er også med i kittet.

body

Bilen er af plastik over det hele, men det gør jo ikke bilen dårlig. Prisen ligger ca. 1000 kr. under andre F1 biler. Du får motor med, men har sikkert ingen værdi for de fleste, der vil køre organiseret race med deres bil.

DMSU har endnu ikke meldt ud, hvilke regler de vil køre efter.

fwinge

Det bliver spændende at se hvilke biler, der kommer ud af køre til vinter. De fleste biler bliver nok af kulfiber, så der kommer sikkert ikke mange Tamiya F104 biler på start ”griden”.

Der følger klister mærker med så du kan lave en kopi af Ferrari F1 årgang 2012.

klistermærker

rear

Når sæsonen er godt i gang og der  bliver styr på hvilke dæk, der er de bedste så vil racerc vende tilbage med en test af bilen på en tæppe bane.

Jofr Juli 2013.

rwinge