WRC F1 180mm – 2013.

Der er Italien GP i TVét. Jeg sidder og ligger sidste hånd på bygningen af en F1 180 mm Formel 1 bil fra italienske firma WRC.

Mærket er nyt i Danmark. WRC laver en lang række af rc biler. Ved siden af har firmaet et rigtig racerteam.  Det startede i 1998 og de har vundet flere løb i sportscar klassen i hjemlandet.

Det er Patchmodelsport, der importere WRC produkter. De har stumper til bilen plus dæk fra Ride. Patchmodelsport har allerede solgt en del F1 biler alle i 180 mm.

kassen

Jeg sidder med støddæmperen, der skal i midten af bilen. Når denne er monteret, så skal teknikken i bilen, og så er den klar til race. Karosseriet er malet i en gammel F1 teams farver. Klistermærker er også fundet på nettet.

bodi

Det har været en lang vej at nå til hvor jeg er nu. Der har været pauser, på grund af andre projekter. Men lad det være skrevet med den samme, bilen bygger ikke sig selv. For at udtrykke mig diplomatisk. 

midtsektion

Byggeledningen er nok den dårligst, jeg har set i sin lange RC karriere. Den er noget møg. Der er flere løse sider, hvor nye byggeledninger erstatter de gamle.

Bilen kommer i poser, som vi kender fra alle byggesæt.

stumper

Hvert byggeafsnit ligger i en pose for sig selv. Første byggedel er “midter” sektionen. WRC har designet et system, jeg ikke har set hos andre. Det er midterdelen af bilen, der skal sætte sammen med motordelen.

midtsektion2

3 ”kugleled” plus en springstål søger for, at bilen er bevægelig i ”midtbilen”. Jeg skal love for, at jeg fik min sag for, da denne sektor skulle bygges. Den drillede. 3 orange plastik skåle, skulle passet sammen med nogle plastik ”hoveder”.  Her kunne en bedre byggeledning være på plads, der fortalte i hvilken rækkefølge tingene skulle samles. 

midtsektion4

Start med at sætte de to orange dele sammen rundt om den hvide kugle, og så tryk dem ned i ”metaldelen”.

Det tog mig en hel aften at regne byggeledningen ud.

midtsektion3

Næste punkt var bagakselen. 

difuser

En F1 er opbygget med stivaksel. Spurgear med kugler og trykleje. 

diff

Velkendt fra 1/12 og de F1, der er på markedet. Spurgear er 64p.(98 tænder) Kik i set-up sedlen, hvordan de plastik skiver, der bestemmer frihøjde(ringehøjde) skal sidde.  Der følger forskellige skiver med til forskellige højder.

mountrear

Næste punkt er bagvingen, er god stor en af slagsen.

spoolerrear

I midtbilen skal der monteret to plastik delen, hvor sender og speedo senere skal monteres.

sendermount

 

Så skal servo monteres og hele for vognen samles. Glem alt om den gamle byggeledning. Kik på den løse side. Du skal starte med at ”skære” ørene af servoen.

servo

Der er servo saver med i sættet. Den kommer til at sidde meget tæt på kulfiber pladen, så vær meget omhyggelig, når du samler for vognen.

servomount

Opbygningen kendes fra 1/12. Det vil sige små fjedre på en stor Hingspin ude ved styreblokken. Har set andre modeller med ”rigtige” støddæmpere. De sidder inde i bilen, som en rigtig F1.

servo2

styrblokNår hele for vognen er samlet skal du montere servo saver. Det kan drille. En god ide er at give bilen lidt toe-out.

Så er det den store og lille støddæmper, der skal monteres. Igen et system, som flere andre biler bruger.

stordæmper

Læg mærke til, at det skal bruges 100.000 olie i den lille dæmper.

støddæmper

I den store dæmper kan du bruge 600 olie. Måske skal det være højere. Men det må køretesten kunne fortælle.

Bilen skal indsættes i DRCMU serie. Så en Speedpassion ESC og en TunderPower 21,5 turns ligger klar til at blive monteret. Servo er den kendte og meget brugte Savox 1251. Der skal bruges low-profile i WRC bilen.

Det er svært at skrive noget om dæk, men jeg lægger ud med Ride dæk. Supersoft og soft.

Byggeledningen er dog ikke helt dårlig, der er et diagram over de forskellige dele med numre på. Hvis noget skulle gå istykker.

 stoddæmper2

Der er dog flere timer s arbejde endnu. Den store vinge(spooler) i front skal monteres og et par ”strænger” i hjulophænget skal også lige på plads.

Nu skal karosseriet skæres ud. På alle F1 er dette lidt drilsk.

Læg mærke til sidepot. Denne arbejdsgang kan også tage en times tid.

bilen

INFO:

PRIS: 2399 kr.

Hjemmeside: http://www.wrc-racing.com/old/en/index_rc-cars_en.html

TECHNICAL DATA
– Transmission: 2 drive wheel
– Body: Lexan Formula model
– Adjustable Front toe, camber and caster
– Adjustable front rear height
– Bumper/Front backstop
– Carbon radio plate
– Carbon chassis 2 mm
– Full Ball Bearings
– Adjustable ball differential
– Lenght……………………………….418 mm
– Width…………………………………190 mm
– Wheel Base………………………..269 mm
– Weight chassis…………………….0,55 kg

PÅ BANEN.

WRC  F1 bilen skulle stå sin prøve på Ålborg banen, idet flere af team WRC kørere havde sat hinanden stævne en dag i September.

For Søren Jeppesen og undertegnede var det første gang, vi skulle ud med vores formel 1 biler. Michael Ørnbøl havde testet en del på banen, og fundet ud af hvilke dæk, der virkede godt på bilen. Mere om det senere.

carup

 

Jeg skal lige love for, at F1 er meget forskellig fra den sidste bil jeg havde kørt med. En tung 1/5 FG bil på asfalt. Jeg satte nogle ”noname”F1 dæk fra USA på i starten. Min Speedo var ikke sat korrekt op. For meget auto brems. Så bilen kørte ikke særlig godt. For Søren Jeppesen virkede tingene bedre. Men et sammenstød mellem hans bil og en touringcar gav et længere pit stop.

Men så dagen skred frem kom Søren ned og køre nogle gode tider med bilen. Han prøvede supersoft og soft dækkende i forenden. Der var understyring med soft og bedre styring med super soft. Alle dækkene er fra RIDE. På baghjulene var der kun supersoft monteret.

Efter nogle træningsrunder, hvor næsten alle skruer havde løsnet sig, kom der mere gang i min bil. Jeg mistede skruen i den midterste mount mellem bagvogn og forvogn. Dette gjorde, at mit spurgear fik ødelagt en tand. Dette skulle senere få det virkning, at jeg måtte stoppe testen, idet tænderne på spur gearet var væk.

Men inden da fik jeg kørte en del omgange, og fik en god fornemmelse af bilen.

driver

Den kører ikke som en 1/10 touringcar!

Lidt for meget ”finger” så drejer du rundt. Med Ride dæk havde bilen en del understyring med soft i front. Søren Jeppesen prøvede også supersoft i front, og det gav mere styring.

Bilen levede op til mine forventninger. Der er en svær bil at styre rundt, men det er morsomt, og farten passede mig fint. Tilpas langsom, uden det blev kedeligt. Banen i Ålborg er stor, der er hurtige sving og små chikaner. WRC bilen klarede begge typer sving godt, men for tidlig på gassen, så var det rundt med bagenden. Bilen styrede godt ind i svingene, og med det set up , som bilen er født med er brugeren godt hjulpen. Michael har prøvet flere forskellige ting. Ny støddæmper fra en touringcar, andre fjedre i front.

Søren var godt tilfreds med bilen. Palle Hornum var på banen også med en Serpent, og tiderne på Søren og Palle var meget lig hinanden. Begge havde kun positive ting at sige om deres F1 biler.

Kedeligt at jeg måtte stoppe før planlagt med defekt spur gear. Jeg havde gearet op, og tænderne havde taget skade efter tidligere skade, så efter nogle få omgange, så ville spurgearet ikke mere. Spurgear er bestilt i Italien.

Du kan se mere om WRC F1 180 mm bilen på patchmodelsport.

 

Brugt i testen.

Motor: Tunderpower 21,5

Speedo: Speedo Passion Reventon R.(blinky mode)

Batteri: 4200 Genz og 4400 Vampire.

Gear: 3,2-2,6

Servo: Savox 1251(low profil)

DÆK: RIDE saft i front og supersoft i rear.

Body: WRC eget som kommer med bilen.

teamcars

Bilen koster 2399 kr. Dertil skal du købe speedo/motor sæt. Ca. 700-800 kr. Servo ca. 500 kr. Dæk koster ca. 300 kr.

Radio/sender koster fra 500 kr. op til 3000 kr.

F1 klassen skal nok tiltrække en del, nogle vil falde fra igen, idet bilen er anderledes at køre med. Der er mange producenter på markedet. Tamiya havde lavet en ny version TRF 101, den var hurtigt udsolgt. De starter produktionen op igen. WRC er klart en F1, som du skal kikke lidt på, hvis du vil ud og køre F1. OK, bilen bygger ikke sig selv, der skal nærlæses og kikkes en ekstra gang i den ”byggevejledning”, der følger med. Men alt i alt en fin bil, der med de rette kørere nok skal blande sig i toppen af klassen.

For dem, der følger med i F1 1:1 og har gjort det i nogle, så er min bil malet som en Benetton  B188/189.

Jofr Sept.