VBC F1 Flash04 – 2015.

Der ligger endnu en F1 1/10 bil på mit bord. Denne gang er det en fra VBC, som AH-hobby sælger. Mærket er relativt nyt i Danmark. VBC laver en lang række forskelige RC modeller. F1 bilen hedder Flash04.

kassen
F1 klassen er i sær på Sjælland ved at vokse sig stor. Mange hygger sig med F1 bilen om vinteren. Mange af dem kører andre klasser om sommeren. Der kommer flere og flere firmaer med i kapløbet. For bare to år siden var der vel kun Tamiya, Corally og HPI, der lavede en bil. Nu er kommet andre med, blandt andet VBC.
Byggesættet ligner alle andre byggesæt. De forskellige byggeafsnit ligger i hver sin pose. Et kik ned i kassen viser, at der ikke følger body, vinger eller dæk med.
Tamayas vinger og bodies kan bruges. Sikkert også andre, men det er ikke undersøgt.
Byggevejledninger ser let og overskuelig ud. Det ligner en let opgave. Finish på delene, ser også OK ud. I bygge vejledningen anbefaler de at man limer kanterne på kulfiberen.

chassis
Bilen er opbygget som de fleste F1 biler, der er på markedet. Den bageste motor mount plade er at aluminium. På andre biler er den også af kulfiber. Selve forvognen og bagvognen hvor motoren skal sidde er ”forbundet” med et kuglehoved. Til at ”stabilisere” bagstykket, er det to stænger. Et system, der er kendt fra mange andre F1 og 1/12 biler.

rearmount
Ingen problemer med første byggedel. Hvert byggeafsnit ligger i en pose for sig selv. Dog ligger alle skruer i små ”del” pose. Det vil eks. Sige at 3×6 m skuer ligger i en pose.

rearusamlet
På ”bag” delen skal der monteres et alu. mount, hvor motor og selve bagakslen skal sidde. En god detalje er at ”ride” højden er meget let at justere. Ikke noget med forskellige plastik indlæg. Du skal bare flytte en plastik holder op og ned.

motormount
Der bliver brugt 10x6m flanged lejer til bagakslen. Selve differentialet er let at samle. Et spurgear på 64p -95 tænder. Der følger keramik kugler med. Det er tryklejer og to ”Spring mellemskiver med”. Til sammen et godt diff. Der løber let, når det samlet. Der følger fedt med i kittet. En god ide er at bearbejde diff. Plader med lidt fint ”vandslibepapir”.

diff

diff2
Byggeledningen foreskriver, at man sætter motor i bilen. Det gjorde jeg dog ikke.
Så er turen kommet til styretøjet. Lidt ”mærkeligt”, men kun fordi du kan montere servo på forskellige måder. Du har næsten frit spil. Skal servo ligge ned eller skal det stå? Dit valg.

servo
Fordelen på bilen er godt tænkt, og den giver mig mulighed for at stille caster og camber senere, når bilen skal fin justeres.
Jeg valgte at lade min servo stå oprejst. Det er en Savox 1251.

styr
Selve servoen skal monteres mellem to plader. Der skal bruges dobbeltklæbende tape. Selve servoen bliver monteret på en plade, der igen monteres på bunden. På den måde kan du justere placeringen af servoen, frem og tilbage i bilen.

styrservo
De øverste frontarme sidder på chassiset i et mount. Det er her ud kan justere caster. Det følger forskellige plastik stykker med i kittet, der skal side på styrtøjet, alt efter hvilken måde du kan montere din servo. Byggeledningen foreskriver at du bygger bilen således at servo link turnbuckle er parallel med servo linkhovedet.
Når styreblokkene ude ved hjulene skal samles er der forskellige skiver, så du kan sætte foroven eller forneden på king pins . Der er her du bestemmer ”ride” højde. Start med at følge byggeledningen.

dæmpersamlet
Byggeriet nu nået til midt chassistet, hvor der skal sidde to støddæmpere. En stor, som vi kender fra touringcar og så en mindre – uden fjeder, dog med olie. Brug en rigtig tyk olie til den.

lilledæmper
Der skal også monteres to små plader, hvor de små fjedre skal sidde. Der følger ekstra hårdheder(fjedre) med til Flash 04.
Mærk lægge til at der står i bygge ledningen flere steder, at der skal bruges Lock thead. Det er nødvendigt, brug det.
Bilen er nu stort set færdig. Jeg havde nogle Tamiya vinger til at ligge, så de kom i bilen. Ifølge byggeledningen kan du bruge alm. standard LiPo batteri. Så skal modtager og speedo sidde på hver side af bilen. Intet problem i det. Jeg valgte dog at bruge short pack batteri. På den måde kunne jeg få speedoen ind i bilen. Den store støddæmper er i opbygning magen til alle andre dæmpere. Der følger 3 skiver med, jeg valgte at bruge den skive med 3 huler.

forvinge
Der følger ikke body med, men jeg vil tro at de fleste bodies på markedet kan bruges. Jeg havde et ”no Name” liggende umalet. En gang maling og så var bilen klar. Dog kunne jeg ikke finde en antenne rør i kittet.
Der kom Ride F1 dæk og så kunne festen begynde.

speedo

Testen foregik på ORCM bane. Lad der være skrevet med det samme. Banen er ikke optimal til F1 biler, der er mange snævre sving, og banen er ikke helt jævn.
Jeg lagde ud med at få en fornemmelse af bilen. Ok, der var overstyring. Men det var kun ved høj fart. I de to snævre sving kom den godt i gennem. Diffet var lige lidt for løst. Men det virkede og bilen kom godt ud på langsiden.
I følgle byggevejledningen er der meget toe-out på bilen. Det virkede OK.

bilen-på-banen
Gearingen kunne også være lidt andeledes. Men jeg fik en fornemmelse af bilen. Den var god. Jeg prøvede at presse bilen lidt, og det ville den også være med til. Stadig med understyring for enden af bagsiden. På ORCM banen er der et 90 grader sving lige efter langsiden. Jeg havde skruet for meget op for bremsen på speedoen, så det hjælp ikke så meget. Men jeg kunne ”liste” den rundt. En F1 bil elsker store bløde sving. Med det set up, som byggeledningen foreskriver, var bilen stabil, og lå godt på banen. Jeg havde sat frihøjde på 5 mm. Men glæden varede ikke længe. Jeg ramte en tallerken, og bilen røg over i en lægte med baghjulet først. Det var i spugear siden. Jeg var vist meget uheldig. Bagakslen, som er af kulfiber fik et slag. Resultat en skæv bagaksel. Ikke meget men nok til at diffet ikke arbejdede optimalt. Jeg røg i pit, og fik diffet til at køre OK, men ikke optimalt.
Jeg kørte videre med bilen, men den var mærket at det lille stød. Den hoppede lidt mere end godt var. Jeg kørte videre, og passede på ikke at give for hurtigt gas, og havde en blød finger på bremsen. VBC Flash-04 leverede en god oplevelse trods det lille uheld. Bilen var stabil ud af ”kassen”, lidt mere set up og den ville helt sikkert være endnu bedre.

bagvindebilen
Der er masser af justerings muligheder. Den er godt designet, den er gennemført fra fabrikken. Materialerne er OK.
Prisen er på 2099 kr. Du skal så huske, at der kommer vinger og Bodi oveni.
Hvis du vil have noget de andre ikke har, så kik i VBC retning. Bilen er helt sikkert konkurrence dygtig, og med den rette kører måske vinder potentiale.
Bilen er venligst udlånt af AH-HOBBY.dk.
 Set up 1

 Set up 2

 Jeg kørte ikke helt med samme set up, som disse to set up, der findes på nettet. Især servo placering kan måske have en stor faktor.
JOFR Jan. 2014