MDF14 – Formel 1 fra Spanien 2016.

f1cars

F1 1/10 el fik ikke den store succes i Danmark for få år siden. DMSU og DRCMU havde løb for 190 mm F1 på gummi dæk. Klassen er dog ikke helt død, en snes kørere deltager i klassen under DASU. Reglerne har næsten været de samme i de forskellige unioner. 21,5 turns motor i blinky mode på ESC’ en. Raceformat 5 min. heats.

Jeg har testet flere forskellige mærker på flere baner. Indendørs er F1 bilerne ikke ”på hjemmebane”. Bilen ”kræver” store bløde sving og godt med greb i underlaget. Men udendørs er en formel 1 faktisk meget spændende og morsom at køre på de danske rc baner.

Med Kevin Magnussen er tiden måske inde til et comeback for klassen i Danmark. DASU har løb for F1 biler hen over sommeren.  Vil der komme er et lille comeback. Der er flere rckørere i Vejle klubben, der kører med bilerne, og på Sjælland er der også en lille folk, der kører ræs med bilerne.

På DRCMU´s generalforsamling blev klassen også drøftet, og måske kommer klassen tilbage om lørdag, som en art ”show” klasse.

Under ETS er klassen stor i deltagerantal, og mange fabrikanter har designet en bil til klassen, og flere kommer til. Nyeste rygte er, at Associated barsler med en F1 bil. Men det er fremtiden.

På Nürnberg messen mødte jeg et firma fra Spanien – Valencia, der har designet et F1 bil. De har succes med bilen. Den har været i A-finalen med ETS flere gange. Firmaet hedder MD Racing, de har indtil videre kun en F1 på programmet. De arbejder på en touringcar – også 1/10 el. Bilen er stadig under udvikling.

MDRACINGRC touringcar

Det er en F1 fra dette firma, som ligger på bordet i en pæn hvid kasse.  Bilen hedder MDF14 – 2016 Edition, og fås i to udgaver. En sort version og en gold version.

F1kassen

Ved første øje kast ned i kassen, kan man ikke finde byggevejledningen. Den ligger på en USB pind, så man skal selv printe den ud. Der følger ikke body eller dæk/fælge med.

De forskellige bygge sektioner ligger i hver sin lille pose. Skruer for sig selv. Pænt og nydeligt.

En meget lækker detalje er chassiset, der er plads til undersænket skruehoveder. Det har jeg ikke set før på en 1/10 RC bil. Rigtig godt tænkt.

F1bund

Det første der skal bygges en for vognen. En front vinge er ikke bare en vinge, så på andre F1 byggesæt. På MDF14 er der små del vinger, så den kommer til at ligne en rigtig F1 for vinge. God detalje.

f1frontblok

De underste bærearme er af kulfiber.

F1vingefront

To aluminium trekanter skal monteres på bunden, de er til servo. Der skal bruges en Low profil servo.

F1servomon

De øverste bærearme er af plastik, og der følger et ekstra sæt med. Et system af to alu. Blokke gør, at man kan skifte caster hurtigt på for vognen.

F1toparme

Selve styreblokkene sidder med en stor hingpin.

F1blokkestyrtøj

På den nederste del skal der sidder en lille fjeder. Der følger 3 sæt med i forskellig hardhed.

F1bagvinge

Der følger en stor bagvinge med i kittet, den er to delt. Den skal monteres på motor Mount. De fleste skruer i kittet er 3 mm tykke.

F1kuglehoved

Motor Mount sidder en en plade, der monteres på selve hoved chassiset i et kuglehoved. Denne opbygning brugt på de fleste F1 i 1/10. Meget enkelt i ombygning og virker perfekt.

F1rear3

To plastik ”strænger” holder de to chassis dele på plads. To små fjedre (der er 3 sæt med i kittet) sørger for affjedring.

F1rear2

Til hoved affjedring og det en velkendt støddæmper. Der skal olie i. En mindre dæmper skal monteres på tværs i bilen, men den store dæmper sidder på langs i bilen. Der er ikke olie/fedt med til den lille eller hoveddæmper.

hoveddæmper

Der skal rigtig tyk olie i 100.000 olie/fedt.

Så er turen kommet til trækaxlen. Der er jo baghjulstræk på bilen, ligesom en rigtig F1 bil.F1diff

I spurgearet er der plads til 12 diff. Kugler. Husk at bruge fedt. Selve trækaxlen virker solid. Der er trykleje med. Hvis man hellere vil køre med geardiff., så har et firma allerede lavet et.

Jeg er dog ikke klar over om det passer på en MDF14.

F1diff2

Diffet skal køres lidt til, og sikkert justeres på banen, så det virker 100%.

Teknikken kan monteres på flere forskellige måder i bilen.

Det er forklaret i byggeledningen. Batteriet(shorty) kan ligge frem eller tilbage i bilen. Det har stor betydning for køre egenskaber, og skal afstemmes efter hvor meget greb der er i underlaget man kører på.

midtcar

Nu skal teknikken i bilen, og Body ‘en skal males. Der findes en lang række F1 på markedet, men har fået at vide af erfarne F1 kørere, at Pitzumisu laver nogle meget fine F1 dæk. en lille fin detalje er, at på body strængerne er der riller, så man kan få bodien til at passe 100 %. Dette har jeg ikke set før. 

F1rearmountpng

Læg også mærke til at det lavet rille til tape, der hvor batteri skal monteres. 

frabunden

Bilen skal selvfølgelig lige måles igennem, så camber og frihøjde med mere står korrekt.

thecar

F1 i ”kamp”.

MDF14 er færdig samlet og det er tid til komme teknik i bilen. Der er allerede monteret en servo fra SANWA. I F1 klassen under DASU skal man køre med 21,5 turns motor, så en HobbyWing motor  monteres. ESC er en SKY TORO på 120 Amp. Den skal køre i ”blinky” mode.

f1md

Der er frit dæk valg under DASU, men en snak med Christian Lehm, der her stor erfaring med F1 1/10 biler fortalt at Shimizu F1 dæk(færdig limet) er nogle af de bedste på markedet. Bodien er fra Protoform nr. 1545-30. Denne body passede ikke godt på bilen, Den var for lav bag til.

F1mdmotor

For at teste bilen op mod andre var jeg tilmeldt DASU1 I Vejle. Vejrudsigterne havde lovet regn, og om lørdagen kom regnen også sidste på dagen.

F1mdcar

Det blev ikke til megen træning med bilen. Ulykkerne væltede ned over mig og bilen om lørdagen  og de forsatte hele søndagen. Det er svært at starte et F1 team op, men det kender vi jo fra den rigtige F1 verden.

Om søndagen var der ingen regn, så det blev til et fuldt løb, det vil sige 2 trænings runder – 3 kvalifikations runder og 3 finaler. Der var kun 6 andre i klassen.

F1mdpit

Banen i Vejle er stor med mange spændende sving. Jeg har tidligere kørt med banen med andre RC biler. Men det var første gang, jeg skulle køre F1 udendørs.

Jeg fik ikke kørt mange omgange før første uheld indtraf om lørdagen. Bilen røg af banen, og front vingen blev ødelagt. Et forsøg på at lime den, gav ikke det ønskede resultat. Efter nogle få meter på banen, var den gal igen.

f1mdasfalt3

Men RC folk hjælpere hinanden, så jeg fik en ny vinge. Så kørte bilen, og fik en god fornemmelse af bilen. En F1 bil kan næsten ikke bremse, så man skal rulle den rundt, tage svingene ”blødt”. Grund setup så ud til at virke. Efter flere trænings runder, kom næste uheld. En E-clips stod af og så ”forsvandt” en skive og en fjedrer. Tilbage i pitten.

F1MDasfalt1

Bilen havde en smule overstyring, men ellers kørte den godt. Jeg skulle vende mig til kørestilen. Desværre kom regnen, og stoppede træningen.

Om søndagen skulle bilen så stå sin prøve mod Yokomo og XRAY biler.

Jeg fik en ETS frontvinge på bilen, og bilen var gennemgået lørdag aften. Flere skuer havde fået THREAD LOCK.

Efter de første to trænings runder lå jeg på 5.pladsen. 3 hurtigste var lagt sammen, og jeg var 7 sekunder efter den hurtigste. Men han var langt den hurtigste. Jeg var kun 2 sekunder efter de andre. Ikke dårligt.

F1MDasfalt2

I første kval. Var jeg kun ca. 2 sekunder langsommer end den hurtigste på en omgang. Men jeg lavede fejl, så det blev til en 5.plads. Bilen var OK, og jeg kunne presse mere og mere på. Den havde stadig overstyring. Så smøringen af dækkene, skulle sikkert justeres ind. Jeg brugte dækvarme på alle hjul. 60 grader blev der varmet med.

I 2. gennemkørsels kom uheldene igen. Skruen, der holder bagenden og midter bunden sammen ville ikke være med mere, og jeg udgik.

I 3. runde var det plastik delen, der holder de to ”bund” stykker sammen, der var gået løs. Defekt igen. Tiden 23.411 på en omgang var 4.hurtigste, så farten var der. Nu skulle bilen bare holde.

Men så gik det tilbage. Et servohorn stod af. Bilen begyndte at opføre sig ”dårligt”. Jeg forsatte i finalerne, men resultatet blev en sidste plads. Servohornet havde de samme mål, som originalen, men “huler” var ikke ens, så styringen var nu noget anderledes.

Bilen skal gennemgås, men den viste sit potentiale. Jeg havde ikke nogen erfaring med bilen på asfalt, ingen erfaring med bilen. Bilen er den eneste i Danmark. Bilen blev først færdig et par dage før race, og det er ikke optimalt. Så kan jeg ikke finde på flere undskyldninger i skrivende stund.

F1MDasfalt5

Bilen var positivt bekendskab, med mine evner og erfaring med F1, så synes, jeg resultatet er godkendt. Det skal lige skrives, at vinderen satte bane rekord efter gange under løbet.

f1mycar

Under finalerne var jeg 3 omgange efter vinderen, men bilen er godkendt, og det er ikke sidste gang, den skal luftes. I hænderne på en god kører, skal den nok ende i toppen. 

Mange fine detajler i bilen. Eks. undersænkning i bunden til skruer, og tape. Deres diff. ser ud til at være godt, ingen problemer med det hele weekenden. Bilen kan gøren kort eller lang ved hjælp af 4 skruer. 

Kik forbi MDRACING´s hjemmeside. 

0371

De udvikler på bilen hele tiden. De har eks. lavet ny styringblokke, som servoen kommer til at ligge ned, istedet for at den står op.

tren

 

Maj 25 2016 JOFR

TAK til Isabella Katrine Kjeldbjerg for billeder af det gule “lyn”.