Serpent F110 – 2013

Serpent F110.

F110 er en helt ny bil fra Serpent. Den hollandske fabrik er nok mest kendt fra nitro verden, men i de senere år er produktserien blevet større. De har 1/10 touringcar, 1/10 buggy og nu F1 1/10 på programmet.

Denne review af bilen er kommet isat ved, at jeg ved årets afslutnings løb i offroad kom i snak med Niels Søholt. Hans team kører med Serpent biler i touringcar og F1 klassen. Han spurgte, om jeg ikke ville teste en F1 bil.

Bilen har vundet ETS mesterskabet sidste vinter, så helt dårlig er den sikkert ikke. Det er JAN ASMER fra Tyskland, der kørte bilen til sejr.

Svaret var selvfølgelig et stort JA.

serpentkasseSerpent F110Et dejligt skulderklap fra teamet for det arbejde, jeg gør for at udbrede R/C sporten ud over det ganske land her på siden.

kassen

Nu ligger der en lille kasse på skrivebordet og bygge arbejdet kan begynde. I kassen ligger alle delene pænt pakket ned i små poser, der passer til hvert byggeafsnit. Et hurtigt kik i klassen, viser også at der ikke er body med. Jeg har fået fortalt, at Serpent ikke er klar med deres body endnu. Men et karosseri fra Tamiya F104 kan passe.

Der er vinger med til F110. Dog kan du bruge fronten fra Tamiya, hvis du vil.  Du kan også bruge 3 Racing FGX vinger. Vil du bruge dem, så skal du downloade filen fra ”downunder”. I denne er der en lille forklaring på, hvordan du monterer disse biler på bilen.

frontvinge

Alle poserne blev spredt på bordet. Men hov, hvor var byggevejledningen henne? Den skal du downloade fra nettet. OK, de fleste har vel internet nu op dage. Men hvis man ikke har, så er man lidt på rø….

Du finder manuallen her. http://serpent.com/product/410060/downloads/

Der ligger også en byggevejledning med nogle få tips til F1 bilen. Den er udarbejdet af den Australske distributør. Jeg vil anbefale, at du også downloader denne fil. Den kommer lidt ind på olie til dæmper og fjedre. Ellers ligner den meget den artikel, du skal til at læse.

 

Et par minutter venten på printer så kunne arbejdet begynde. Serpent anbefaler, at man limer kanterne på kulfiber bunden.

Næste punkt er i nederste bærearme, der er lavet af kulfiber. De er 2 orange blokke, der bestemmer ”ride” højden på bilen. Skal du bruge gummi dæk, så skal du bruge 4 mm (spacer). Der følge andre med, hvis du vil køre med skumdæk på bilen. Husk at der en forskel på højre og venstre side. Der står L og R på blokkene.

styreblokke

front

Servoen står op i bilen og skal monteres i en alu. blok. Du skal fjerne de 2 servo ører for at på servoen til at sidde i blokken. Der følger servo saver med i kittet. Der er 3 ”insert” 23-24-25.

Byggeledningen virker overskuelig og billeder viser tydeligt, hvordan tingene skal samles. Styreblokkene er designet således, at man kan justere camper. Fin detalje. Selve opbygningen kender vi kan 1/12. Hvor der sidder en stor hingspin, der går igennem styreblok, og en lille fejder udgør affjedringen.

servomon

Næste punkt er bagvognen. Selve motor mount pladen hænger i et kuglehoved. Dette er også kendt fra deres 1/12. Bagvingen bliver moneret på motor mount rammen. Den er af aluminium. Bagvognen bliver gjort ”stabil” af to stykker plastik. Der er meget vigtigt, at disse ikke bliver for løse eller for stramme i kugleleddene.

motormount

En F1 bil er smal, derfor har Serpent lavet et sæt plader, der sidder på siden af bilen. Hvis du ikke bruger standard batteri. Men bruger ”short”LiPo pakke, kan du få plads til speedo inde i bilen.

servosaver

Der følger små skinner med, så batteriet bliver fast. Der er fræset en rille i bunden, så du kan bruge et stykke tape til at holde på batteriet.

For at bagvognen kan fjedre, så skal der monteres 2 stykke kulfiber, hvis 2 små fjedre kan monteres. Serpent laver fejdre i forskellige hårdheder.

midt

En lille ”hjælpe” støddæmper skal have noget rigtigt tyk olie. 15000 cst.

Næste punkt er bagaksel med spur gear og lejer. Men hov, hvor er spur gearet henne. Ingen spurgear???????

diff

 

Hvorfor nu det? OK, jeg kan ikke spørge nogen. Så arbejdet måtte stoppe. Man kan bruge et spur gear fra en touringcar 1/10. Men jeg valgte at vente på et rigtig spur F1 gear fra Serpent. I dette er der plads til alle 12 kugler.

spur

92 tænder i 64 P.

dæmper

Der er en stor støddæmper i midten af bilen. Samme princip, som fra en touringcar. Der følger olie med kittet til dæmperen. Jeg brugte dette. 800 cst.

Ellers har jeg kikket lidt efter det set-up, som Serpent har lagt ud på nettet.

 

Som tidligere skrevet valgte jeg at bruge Tamiya body på F110. Bilen kommer dermed til at køre med ”høj næse”.

Jeg har dog bestilt deres eget karosseri. Dette skulle komme i uge 41.

Du kan også bruge samme fælge, som en Tamiya. Idet der er kuglelejer i forhjulene.

med_teknik

Min aftale med Søholt Racing indebar også, at jeg fik en Vampire motor(VampVR3215) 21,5 turns og en Speedo på 65 A fra RCKONGEN med til bilen.

Denne ESC har samme ”indmad” som en hobbywing speedo. Derfor kan du bruge software fra Hobbywing til at indstille din kontroller.  Jeg brugte mit eget Sanwa anlæg. Servo er en Savox 1251.

Batteriet kommer også fra Vampire(VampVR1019) et short LiPo.

Bodien blev malet blå og nogle RED BULL mærker kom på.

driver

Testen foregik på Tinglev klubben lille tekniske bane. Sammen med Rasmus T. Callesen og Morten Iversen. De kører begge med F1 og touringcar fra Serpent. De havde dog ikke fået deres karosseri fra Serpent. Så de kørte med Tamiya body på deres bilen. Jeg havde valgt at sætte speedo Forest i bilen, mens Morten og Rasmus havde deres speedo liggende lige foran deres motor. Jeg startede med et diff, der ikke virkede. Jeg havde sat carbon kugler i spurgearet, men Rasmus kunne fortælle mig, at kuglerne var for store til hullerne i spur gearet.

Diff blev ordnet, men bilen kørte ikke optimalt. For vingen sad for lavt, og den var ustabil på langsiden. Rasmus´s bil så godt ud, og han havde bare sat bilen op efter byggevejledningen. Jeg rettede mit set-up op, og så kørte bilen bedre. Jeg havde dog stadig svært ved at gå på gassen. Morten rettede lidt på frihøjden og igen kørte bilen bedre. Banen er ikke let at køre på, men jeg fik mere og fornærmelse af bilen. Sent på aftenen sluttede med en bil, der stadig var ustabil på langsiden. Så bilen skal lige have en ”overhaling” i pitten, hvor alle mål skal gås igennem. Jeg har set 3 Serpent F1 biler, og alle kørte ”som en drøm”, så det må være min model, der ikke er samlet 100 % i orden.

Jeg lagde mærke til at servo saveren var meget “slap”, så derfor skal den sikkert lige have lidt lim.

Det bliver spændende at følge bilen til de næste løb. Alle indsamler stadig data omkring bilen. Jeg fik prøvet bilen med supersoft i bagenden og soft i front. Det ville være relevant at prøve med supersoft i front. Desværre har jeg ikke et sæt.

car

Carbon fibre chassisplate in 2.5mm
Chassis and holders allow  Shorty and Normal packs
Strong front nylon wing which fits most common lexan wings; 2 lexan wings
included,high and medium downforce
Front trackrod suspension with strong 3mm lower carbon wishbones; fully
adjustable
Durable springloaded steeringblocks with upper pivotball
Adjustable ride height to suit both rubber and foam tyres
Superstrong machined aluminium servo holder and  strong servo saver
Large volume main central shockabsorber RCCX type; threaded housing
Springloaded Link-type rear suspension with single tube
Carbon fibre bodymount, doubles as sidespringholder and tube holder
Captured pivotball  connection
Pancar style rear end with a strong carbon fibre and aluminium powerpod
Strong and light aluminum rear axle
Durable and light ball-differential, and light alu hex wheel-hubs
Large durable white rear wing
High quality ball-bearings and fasteners
Strong nylon bodymounts with fine tuning nuts – See more at: http://promo.serpent.com/f110/#sthash.LHzvlpsP.dpuf