XRAY XT2 – Hvordan kørte den så?

XT2(stadium truck) blev udstyret med en RED 8,5 turns motor. Den nyeste ESC(V2) fra ABISIMA, en standard størrelse servo(22 kg-cm ved 6,0 Volt – 0,140 sec/60 at 6.0 Volt)fra ABSIMA og Sanwa radio.

Motor var timing til 30 grader. ESC blev ikke ændret i nogle indstillinger og dermed indstilling, som den kommer med fra fabrikken.

Dæk var kontrol Schumacher dæk, som der køres med under EOS.

Body blev malet blå og der kom ”RED BULL” mærker på.

Testbanen var RCKONGENS indendørs bane. Den var fået ny layout i forhold til tidligere bane, hvor jeg har kørt en del omgange på. Jeg havde en lørdag til at lære bane og bil at kende, og så om søndagen var der løb for klassen på banen.

Jeg skulle lige finde mig til rette på banen. Der var flere hop på banen, som jeg lige skulle se ”lidt” an. Det gjorde at XT2 landede på taget flere gange. Men omgang efter omgang blev jeg fortrolig med bil og banen.

Desværre havde de mange turer på taget gjort at tre skruer i bunden var løse og jeg måtte i pit for at spænde dem efter.

 

Bilen havde dog bevist stort potentiale. Bilen hoppede perfekt, landende godt, og stadig efter landing. Efter flere omgange i fingrene kunne jeg presse bilen. Et lille tryk med gasfingeren og XT2 fløj over hoppede. De små snævre sving kunne den også tage i fin stil. Der var dog flere ”skildpadder” på banen, der ved berøring fik bilen til at vælte. Jeg hævede frihøjden, og det hjalp.

 Jeg ændrede ikke noget ved bilen, men brugte kræfterne på at lære banen og bilen at kende.

 

Jo flere omgange jo bedre. SÅDAN er det.

Bilen føltes fin på alle parametre. Fin til hop, god fart i svingene, god til landing, og bilen kunne presset ud af svingene, hvor den havde en fin neutral styring. Den havde tilbøjelighed til over styring ind i sving, men det vender man sig hurtigt til.

Trods at dækkene var godt slidte, så var det masser af greb.

RCKONGEN´s bane har EOS tæpper, der i opbygning giver greb.

Bilen kunne måske godt bruge lidt hårede fjedre i fronten, måske også lidt tyngere olie. Men helhedsindtrykket var, at XRAY igen har designet en bil, der bare kører fint ud af kassen.

I løbet om søndagen var jeg oppe imod flere af Danmarks bedste offroad kørere – Jesper Rasmussen. Han kunne køre 15,4 sekunder for en omgang. Han var ganske overlegen. Kim Nielsen, som også er en hurtig offroad kører kørte 16,5 og mine bedste lå på 17,6 pr. Omgang (bedste tider). Jesper Rasmussen kørte 15,1 med sin 2WD, bare til sammenligning. Men lidt mere træning, ja så skulle der nok ligge flere 1/10, der kan skæres af omgangstider for mit vedkommende.

XT2 er som alle andre XRAY biler en fornøjelse at samle, delene masser godt sammen. Man får fin forklaring i byggeledningen i de forskellige bygge processer. XT2 bliver hele tiden testet på fabrikken, og nye dele kommer på markedet. I skrivende stund har XRAY lige sendt deres fælge på diverse hjemmesider. Jeg har også hørt, at et nyt karosseri skulle være på vej.

Der er lavet et godt forarbejde med setup af deres teamkørere, Så bilen kører perfekt lige ud af kassen.

JOFR 2017