ABSIMA 1:8 EP Buggy 4WD “AB2.8BL” Brushless RTR

Det er ikke så tit jeg har en 1/8 bil offroad bil stående på mit skrivebord. Engang for mange år siden havde jeg Nitro buggy bilen til test. Klassen for nitro 1/8 buggy er stor i Danmark, faktisk den klasse med flest kørere med samme biltype.

De senere år er el biler i 1/8 kommet på markedet, og der er flere og flere, der deltager i løb på el dreven buggies.

Der køres efter et lidt andet raceformat. De kan ikke køre så langt på et batteri, som hvis det var en Nitro version. Bilerne er i opbygning meget ens.thecar

Absima har sendt en RTR(næsten) buggy til en artikel. Bilen hedder 1:8 EP Buggy 4WD “AB2.8BL” Brushless RTR(HOTSHOT). Bilen er samlet i kassen.

 Du skal selv have batteri (helst11,1 volt – så kommer der skub i bilen), lader og 4 stk. AA batteri til sender.

Det er manual til bilen, til sender og til motor system.

Der er selvfølgelig brushless motor i bilen, Absima skriver, at bilen kan køre op mod 70 km/t.

Det kan også køre med NiMH celler. Men LiPo er at foretrække. Det er en sensorløs motor. Selve motorsystemet kan indstilles på flere parametre. EKS. Bremse kraft.

motor

Det er en 540 motor og leverer 27.400 U/min @ 7.4 Volt.

Bilen vejer ca. 2 kg. Og det trækker på alle 4 hjul.

sender

Tingene i kassen er lette at overskue.

1 stk. bil, et stk. sender, antennerør og kabel til at parre sender og modtager. Plus div. Manualler – en til bil og en til sender/modtager. THAT IT!

Jeg fik ikke brug for at parre sender og modtager, den var gjort.

daemperfront

En nærmere kik på bilen afsløre, at den ser ud til at være bygget af gode materialer. Alu. Bund, kraftige tårne og overlægger. Dog ser trækakslerne lidt tynde ud. Støddæmperne er store og skal nok få bilen til at arbejde. Den virker lidt blød i affjedringen.

Opbygningen er 4WD med motor, sender og esc. i samme side og så batteri i modsatte side.

Body en malet og bagvingen er i sort plastik. Dækkene ser ok ud. Hvilken underlag de passer til, skal være uskreven.

daek

Servo kan klare op til 9 kg. Den er dog ikke særlig hurtig. Det er meget typisk i et RTR kit.

servo

Motorsæt er uden sensor. Ikke det store problem, men man får en roligere ”speeder” med sensor kabel.

 

Bilen er sikkert tænkt, som en startbil. Med en pris på små 2000 kr. er den værd at kikke på, hvis man vil have en bil, der kan klare en tur i haven, i skoven eller ved stranden. – Kort skreven en tur ud i den blå og vil have max morskab. Bilen kan justeret på mange parametre, så med bilen kan lære du forskellige grundbegreber indenfor RC verden. Måske får ud ”blod på tanden” og vil videre, med denne ABSIMA får du et godt begynder sted.

bunden

 

Jeg tog bilen med en tur ud i den ”blå”. Først havde jeg et 7,4 volt batteri i bilen. Bilen kørte ok på forskelligt underlag. Asfalt, jord, tæppe (på en 1/10 udendørs offroad bane) på en indendørs tæppe bane (RC kongens indendørs bane). Jeg synes den kørte godt på alle underlag, den klarede forskellige hop meget fint. Dog virkede bilen meget blød, men det er faktisk morsomt.

 Klart at det var passer styring på tæpperne indendørs. Gearing passede dog ikke. Det er en udendørsbil.

motor2

 

Så kom 11,1 volt batteri i bilen. Smilet kom helt frem, da bilen blev fyret af på en stykke græs. Der er godt greb i dækkene på græsset.

Køber du en ABSIMA Hotshot, så skal du købe 11,1 volt med. Så får du en vild køre maskine.

 

Med pas på, kører du på asfalt så kan dækkene gå op i limningen.

slipper

Du kan købe ekstra dele hos RCKONGEN i Søndersø. Med byggeledningen er det ment at finde numre på de forskellige numre.

 

Info om bilen finder du her.

Det er nok ikke en vinder til el 1/8 buggy klassen, men den er sjov at køre. Tag den med ud i naturen. Motorkraft har du nok af til at flytte lidt jord med.

God fornøjelse. 

Tak til ABSIMA for støtten til siden med at sende produkter til “gennemsyn”.