XRAY T4 2017 out of box.

kassen

Der er min 3. XRAY touringcar, der ligger på skrivebordet pænt pakket i små poser. Klar til at blive samlet.
Det er en ny version af deres T4 platform. Gennem de sidste par år har denne model vundet et hav af titler. Det var lige før det lykkedes at tage VM titlen i år, men i sidste finale kunne Bruno Coelho ikke holde Ronald Völker bag sig. Så det blev til en samlet 2.plads.
Gennem de sidste 16 år har XRAY arbejdet sig op til et verdens firma. De har formået at tage de sociale media til sig, og bruge dem. Det gør deres trofaste skare af folk også. XRAY er blevet et kæmpe navn.
Til de fleste løb i de forskellige RC klasser, ja så er det XRAY der er flest af.
Det er klart, at de andre firmaer kunne lære noget af arbejdsmængden og ihærdigheden af familien Hudy (ejerne).
De deltager stadig i løb, og det er måske det, der gør bilerne så gode.
De har deres egen fabrik (med maskiner) og kan hurtigt fremstille nye stumper til en bil, prøve dem af, og så sende det på markedet, hvis det virker.

Nu gælder det XRAY T4 2017.
De skriver selv på hjemmesiden, at følgende dele er ændret.

2017 All-new Features

  • All-new chassis design• All-new In-Line Flex adjustment• All-new servo mount system• All-new floating steering system• All-new Ackermann positions• All-new graphite arms• All-new layshaft bulkhead• All-new motor mount bulkhead• All-new motor mount plate• All-new bumper• Improved traction• Improved steering characteristics

poser

XRAY er også kendt for deres gode byggevejledninger. Det er der ikke ændret ved. Flotte billeder på tykt papir, kvalitets tryk.

manual

Byggeprocessen er opdelt i 7-8 poser. I hver pose er der kun de dele, der skal bruges i den given arbejdsgang. De virkede udmærket, dog var der et tidspunkt, hvor der var ret mange stumper og skruer spredt ud over bordet.
Det første, der skulle bygges var geardiffet og spool til fronten.
Delene passer godt sammen, og der følger olie med til geardiffet.

geardiff1

Tandhjulene er lette, sorte og er af hård ”plastik”.
Husk den lille gummiring, der skal sidde på en af siderne i geardiffet densørger for at geardiffet er helt tæt. Der følger også en pappakning med. Det er en god ide at købe flere af disse. Åbner du geardiffet, ja skal pakningen og o-ringen skiftes.

Jeg valgte at komme 5000 olie i geardiffet, da første løb med bilen bliver på en bane med meget greb.

diff3

Nu skal de mange mounts placeres på bunden. Byggevejledningen foreskriver at, man flere steder limer bunden. Jeg brugte dæk lim til dette arbejde. Men pas på, limen løber let.
Brug sikkerhedsbriller, det er ikke godt at få limdampene i øjnene.

limbund

Læg mærke til, hvordan de forskellige mounts skal sidde i front og rear.
Motormountet er flyttet en mm i forhold til den gamle, er jeg blevet fortalt.

motormountpng

Ved motormountet skal der placeres en lille blok, der senere kan indstilles efter, hvor man vil have flex i bilen.
Der følger 48P 84 spurgear med. Der kan sættes andre spurgear på. Også 64P, hvis man foretrækker det.

spurgear

Der monteres en pulley på hver side af spurgearet.
Byggevejledningen foreskriver, at man giver lejerne lidt olie, når man samler bilen.
De to tandremme kan justeres ved at ændre på indstillingen på de bøsninger, der sidder på geardiffet og spool.

frontmount

De to tårne skal nu monteres, husk at kigge godt på byggevejledningen, så BULKHEADS kommer til at vende rigtigt.
Bærearmene i front og rear er nu af grafit frem for “hård” plastik. Du kan sætte ACTIVE REAR SUSPENSION på bilen. Dette har jeg prøvet på en tidligere model. Det virkede OK, men syntes bilen kørte bedre for mig med ”alm” bagbærearme. Så jeg monterede alm. ophæng på bilen.
Der er en del mål, der skal overholdes, når man bygger ophænget på bilen. Det har indflydelse på frihøjde og drop.
Hvis du vil have mere styring i bilen anbefales det af bruge split blokke til hingepins i fronten.
Bilen blev bygget med 3 mm toe-in i rear. 0,5 grad toe-out i fronten.
C-hubs og styreblokke monteres med 5x10x4 mm kuglelejer. Læg mærke til de små bøsninger, der skal i carsterblokkene. Der er to lave og to høje. De lave skal sidde øverst.

baerearme

Der følger dobbelt leddet trækaksler med i kittet. Husk at bruge lidt ” fedt” ved bøsningerne.
Der er forskel på front og rear aksler. Brug 50 mm i rear.

traekaxler

Du kan købe forskellige træksaksler. XRAY laver altid mange forskellige udgaver af deres stumper, så brugeren har noget at teste med.
Dette gælder også for up rights, det er ”hard”, der følger med i kassen.
Følg anvisningerne i byggevejledningen, når turnbuckles skal monteres. Bilen kommer med et udmærket setup, som passer på mange baner.
Anti-roll bars fra XRAY er enkle, og virker perfekt. Nemme at samle, og når de er sat på bærearmene, så passer de bare.

antiroll2

Der er forskel på front og rear. Igen kan du købe ekstra hårdheder af anti-roll bars.

antiroll1

Nogle kørere i TC verden mener, at XRAY laver de bedste støddæmpere. Det er sikkert rigtigt. De er nemme at samle, stempler kører godt i cylinderen, og monteringen er nøje gennemgået i byggevejledningen. Du skal være opmærksom på rebound. Støddæmperne på en touringcar har en vigtig og meget afgørende rolle for køreegenskaberne på bilen, så du skal bygge dæmperne med omtanke, og hvis du følger en setup seddel, så skal du også bygge dæmperne med eks. 25% rebound, hvis det står på sedlen. Der skal bruges 400 cSt olie. Brug kun XRAY´s eget olie. Da der kan være forskel fra mærke til mærke.

daemper1

Det er tydeligt markeret hvilke fjedre, der skal sidde hvor. På den gamle model fra 2015 brugte jeg nogle andre fjedre end dem, der fulgte med kittet dengang. Jeg valgte at bruge de fjedre, der fulgte med 2017 udgaven. Så må vi se hvordan bilen kører.
Så er der bare de ”kedelige” ting der skal på bilen. bumper, karosseristag, og selve styretøjet, jeg har valgt at bruge FLOATING STEERING SYSTEM, hvor servo og styretøj monteres på samme kulfiber plade.

servomount

Du skal også huske ”in-line flex”. Det er en kulfiber plade, som du kan sætte skruer i. Alt efter hvor meget flex du vil have i bilen. I stedet for kulfiberpladen kan du også bruge en turnbuckle.
Man skal stadig tape sit batteri fast, dog kan man købe en batteri strap, hvis man vil ”spænde” sine batterier fast.

thecar3

Nu er ”råbilen” færdig, og der mangler kun elektronik i bilen, så er det ud på banerne og få den prøvet af.
Kittet er nemt at samle, og alle dele passer perfekt sammen. Så igen har XRAY designet en bil, der er en fornøjelse at bygge, og efter de resultater bilen allerede har kørt hjem, så har fabrikken igen skabt en ”vinderbil”.

thecar5

thecarz6

thecar7

Jofr Okt 2016.10.03

TAK til XRAY-shop.dk for lån af bilen og Steven M. Olsen for support.