Associated RC10B6

Jeg har de sidste par år samlet flere versioner af Associated af RC10 2 WD. Det amerikanske firma har vundet et hav af mesterskaber i 2WD, og deres biler er altid konkurrence dygtige i klassen. Både her i landet og i udlandet.

Den nyeste version af RC10 2WD hedder nu B6. Den kommer i to versioner. En europæisk version kan man kalde den ene. Det er til høj greb baner. Den anden version hedder dirt. Den er til USA markedet, hvor de kører mest på jord/ler baner. Flere danskere kørere har bilen med law down gearkasse til tæppe banen(indendørs og udendørs) plus en dirt version til regn eller baner med ringe greb.

Bilen i kassen er designet over den bil, som vandt VM for Associated. Det er en law down version, der ligger bordet, klar til at blive samlet.

kassen

Et hurtigt gennemsyn af kassen indhold viser, at der er body med fra JConcepts. Ingen fælge eller dæk. Ganske normalt.

Et kik i manuallen afslører også flere nye design ændringer i forhold til B5.

manual

I fronten er styrtøjet ændret. Det er selvfølgelig lay down gearkasse. Mange kørere har kørt med sådan en gear kasse, men nu er det Associateds egen kasse.

Bag til kan brugeren nu flytte støddæmperne foran eller bagved, uden at skulle ændre ret meget. Du kan bruge de samme bærearme. Tårnet skal flyttet.

De sidste ændringer kommer løbende i denne artikel. Måske jeg ikke får dem alle med, men dem jeg nævner er vigtige.

Kassen er i den velkendte størrelse, og alle poserne er mærket med numre, der passer til byggeledningen.

Byggeledningen er let at overskue, og der er en liste over alle delene, der sidder på B6. I starten af byggeledningen er der en tegning af alle skruerne 1:1, så du kan måle skruerne før du sætter dem i bilen. Men det skulle ikke volde problemer, idet du kun har de skruer fremme, der skal bruges.

Jonas Kærup fra RCKONGEN har lavet en video, hvor han gennemgår hele bilen, og samler den ”Live”. Den er god og have kørende mens du bygger bilen. Du finder alle videoerne på rckongen´s youtube kanel.

Jeg har købt en pose med blanke skruer, de bliver brugt i bilen.

Det første der skal bygges er styrtøjet. Det er nyt. Nye ”parts” over hele linien. OK, kuglelejerne er de samme. Styrtøjet sidder ikke indelukket på B6, som det gjorde på B5 bilen.

frontblok

Hele fronten er ny designet, så man kan ikke bruge de tuningsdele, man måske har fra B5 bilen.

Selve bygningen er let og delene passer godt sammen.

front3

I bunden er der flere riller, hvor der senere skal monteres tape. Der er flere huler, disse kan bruges til at montere vægtkloser. Der er plads til vægt under servo, og lige bagved, hvor ESC og modtager skal sidde.

bunden

Byggevejledningen foreslå man montere servo på dette tidspunkt i byggearbedjet. Jeg venter, til bilen er færdig bygget med at komme servo i.

insertfront

Selve styreblokke, casterblokke og hingpins er også nye. Du kan stadig ændre caster grader ved hjælp af det store blok i bunden og hjælp af små plastikblokke i selve casterblokken. Vær omhyggelig når du samler disse.

hex

Man kan let komme til at samle det forkert, eller lave forskel på højre eller venstre side.

styreblokke

Små plastikstykker skal monteres på styreblokkene. Læg godt mære til hvordan de skal vende. Jeg fik dem bygget forkert i første forsøg.

front

Lejer i front er stadig 5x10x4 mm.

De bageste bærearme har den funktion, at man kan montere støddæmperne ”inde eller ude” i bilen.

rearblok

Der følger forskellige inserts med til bilen, så man kan ændre toe-in og anti squal. En god ide er at kikke lidt på en set-up seddel for at se hvordan andre har bygget bilen. Læg mærke til at jeg har skiftet den bageste mount ud med en alu. blok. Det giver flere indstillings muligheder.

rearmidt

Bilen kommer med tandgeardiffer. Jeg byggede diffet, som Jonas Kærup viser i videoerne. Han bruger ikke alle små tandhjul i diffet, og det kan lade sig gøre, idet han bruger flydende pakning, i stedet for den pappakning, der følger med i kittet.

gear

Gearkassen er laydown og kulgelejerne er 10x15x4 og 5x10x4, der er kun et tandhjul i gearkassen.

flyvendepak

Der følger FT V2 slipper med. Der er to tandhjul. 78 tænder til modified og 72 til stock motor.

gearkasse

Bagenden på B6 er ændret, så igen kan man ikke bruge evt. Gamle stumper.

Der bruges 10x15x4 og 6x13x5 mm i C-HUBS. Trækakslerne er de samme, som på B5, så på dette punkt er der lidt genbrug.

trakaxler

For-og bag tårne er af kulfiber. Montering af bagvingen er ændret, således at den nu skal skrues på.

fronttarn

Støddæmperne er stort set ens fra B5 til B6. Dog er skiven i dæmper nu monteret på ”dæmperpinden” ved hjælp af en skrue, i stedet for låseringe. Jeg skiftede ”husene” ud med Factory TEAMFOX Kashima Coat, som jeg havde fra Champion Edition versionen. De skulle bare være bedre, siger rygterne. Dem, der kommer med bilen er gode, men når man nu har de andre.

fjedre

Der er blå fjedre i rear og orange i front med i kittet.

Det sidste nye på B6 er batteri holderen. Den kan nu tilstilles, at batteriet siddet perfekt i bilen, i stedet for de skumstykker, der var i B5 kittet.

batteri

Det sidste monterings arbejde et lidt tape i bunden af bilen. Bagvingen kan indstillet i hældning, og kan klippes alt efter hvordan man montere støddæmperne.

batteri2

Bagest i byggeledningen er der en tabel over gearing til den motor, som du vælger at sætte i bilen.

Men bilen er færdig nu, og skal lige have body sat på. Der følger velco med i kitten. Væk med bodyclips.

bilenpng

 

UDSTYR monteret:

Servo: Savöx 1258

ESC: LRP FLOW

Motor: LRP X20 7,5 turns

Modtager: SANWA xx

DÆK: Schumacher

reararme

casterblok

reartarn

c-hubs

diff

reartarn2

Jofr Aug. 2016.