XRAY T4 2015 køretest.

Hvad er bedre, når en ny bil skal testet end at indsætte den i et løb. Så kan man måle den op mod andre biler.

Det gjorde jeg med en XRAY T4 i 2015 udgaven, venligst udlånt af XRAY-SHOP.dk.

Løbet var et stock løb under DRCMU.

Bilen er blev udstyret med en Thunderpower 17,5 turns, godt med timing. En SKY speedo i blinky mode. Et ORCA batteri, og en Sanwa servo. Et Mazda 6 body og Sorex dæk af den gamle ”type”.

Randers klubben lagde gulv til årets første DRCMU løb, og bortset fra tæppet, der var noget møg var alt perfekt til et godt race.

Tæppeuld satte sig overalt, så bilen blev skilt ad, et par gange i løbet af weekenden. Positivt var at ingen lejer led skade, så man må udlede at lejerne, der kommer med til bilen er af rigtig god kvalitet.

XRAY bilerne har ry for at køre godt lige ud af kassen, så derfor var der ikke ændret noget i set up, før jeg skulle på banen.

Jeg måtte dog skift en skive i styrtøjet. Der sidder en 5 mm skive i midten af styretøjet. Men turnbulken fra servo til styrtøj ramte overlæggeren. Den kunne bevæge sig fra højre til venstre, men for at være sikker, valgte jeg at sætte en 4 mm på styrtøjet.

Bilen havde været en tur i et Hudy set ip board, så den var snor lige.

Jeg smurte dækkene med HUDY dæk middel og lod det sidde 20 min. Batteriet blev ladet med 6 A.

jofr1

Det første tur skulle bare være en ”hygge” tur, hvor jeg ville checke at alt fungerede på bilen, men allerede efter et par gange fik den fuld gas.

Hold nu op, sikken dejlig fornemmelse jeg fik. Bilen kørte godt alle steder på banen. I de hurtige sving, i de langsomme sving. Jeg synes dog, at bilen var for aggressiv i styringen. Så efter det første trænings runde ændrede jeg turnbukles i front. Jeg gjorde dem længere.

I anden runde kørte bilen, som jeg gerne ville have den til. Jeg havde en god fornemmelse af bilen, den gjorde hvadjeg bad den om. Jeg kørte flere træningsrunder, før jeg begyndte at kikke på tiderne, jeg havde en fornemmelse at jeg var hurtig i klassen. Jeg kørte høje 15 tider, og det var helt i top.

Jeg fjernede to skruer i toppladsen ved spurgearet. Jeg kunne ikke rigtig mærke nogen forskel, men tiderne ryg ned med 1/10. jeg havde også kørt mig ind på banen, og der var kommet mere greb i tæpperne.

Jeg sluttede lørdagen med at skille bilen ad, så alt tæppeuldet kunne komme ud. Jeg kunne tydelig mærke at bilen føltes ”langsommere og langsommere”, selv om jeg havde fjerne tæppeuld ude ved hjulene hver gang, jeg havde været ude på banen.

Søndag skulle der køres 2 runder træning, 3 kval. runder og 3 finaler.

jofr2

Jeg satte lige et ”friskere” sæt dæk på bilen. Havde vel kørt 8 runder tidligere på forårs sæsonen. Jeg gik ned til at smøre 15 min. før i bagenden, og 10 min. i forenden.

Sikken god oplevelse med en fin bil. Jeg satte hurtigste 3 omgange i træningen. Det er svært at beskrive køreoplevelsen. Det letteste er nok at beskrive det, som om den kørte på skinner.  Tallerkenerne var intet problem. Rørte bilen en tallerken, ja så kørte den bare over.

Mike Gosvig havde også fin farti i hans T4, han lå og kæmpede med en anden kører om pole i modified klassen. I superstock var XRAY kørere også godt med deres ”nye” biler.

mikecolor

Mike Gosvigs T4

Bilen gav mere glæde i kval. runderne. Jeg ”fløj” bare derud af og kunne vinde alle 3. OK, det var med 1/10, men alligevel.

Jeg kørte 13 tider, og sluttiden var på 5 min. Rent for 19 omgange.

Bilen levede helt op til mine forventninger. Bilen kører ”som en drøm” lige ud af kassen. Ikke noget at sige til at bilen er så populær blandt konsumer køreren, der bare vil have noget, der virker. Jeg fik ikke rigtigt afprøvet holdbarheden. Jeg kunne ikke få den i ”hegnet”

Bilen er også nem at skrue i. Det er let at komme til differne. Heldigvis er det ikke alle baner(tæpper), der afgiver så megen uld.

Jeg har været i R/C hobbyen i over 14 år nu, og min alder gør, at jeg af natur ikke er den hurtigste i feltet. Men bilen gav mig sikkert nogle 1/10, der gjorde at jeg kunne følge med.
Med XRAY T4 får du, hvad du kan forvente fra et veletableret R / C firma – en hightech bil, der kræver omhyggelig bygning, men byggeledningen er noget af de bedste på markedet. Øverste niveau touringcar racing ligner på mange måder at Formel 1, en god bil kan gøre mig lidt hurtigere.

Med T4 er du sikker på, at få en bil, der kan være med i toppen. Nu skal det ikke lyde, som om alle de andre bilerne i klassen ikke er gode. Det er de. Nogle er bare svære at sætte op for den alm. Kører, som jeg er. Jeg vil heller køre end teste 117 ting, for at få bilen til at køre.

Tilbage til løbet. Bilen holdt i pole, men jeg lavede lidt fejl, som gjorde jeg og bilen sluttede på 2.pladsen.

jofr3

Jeg fik dog sat hurtigste tid i finalerne 15,184.

Bilen koster 3398 kr. hos XRAY-shop.dk, der har ekstra stumper til bilen, hvis du skulle ødelægge noget. Jeg så i Randers, at man godt kan ødelægge lidt. En bærearm, og en C-hub blev ødelagt efter et møde med træværket. Men det var også et sammenstød over gennemsnittet.

JOFR Sep. 2015