Associated RC10T5M.

Da jeg startede min RC karriere i omkring år 2000 var der stadig folk, der kørte med stadium trucks 1/10 el. Der var delttagere nok til både en A-og B-finale.

Men klassen døde langsomt de næste par år. Der var kørere, der kun kørte denne klasse, men ellers var det kørere, der kørte med i 2 eller 4WD klasserne. Jeg købte en brugt Losi xx, tror jeg, den hed. Godt brugt, men den kørte flot efter mine begreber. Motoren lå bag bagakslen, som den også gjorde på 2 WD bilerne. Truck er faktisk en 2Wd buggy med længere bærearme, og større, bredere fordæk.

assotruck

Klassen har været død i Danmark længe, og sikkert også resten af Europa. I USA har klassen dog levet et stille og roligt liv, og ved mange løb i staterne er der stadium truck på programmet.

I år har EOS folkene taget trucken på programmet. Short course bilen har ellers været på programmet, men de klasser er nu droppet.

Under EOS er der en stock klasse med 13,5 turns og så modified klassen. Schumacher har i den anledning ”genoptrykt” deres truck dæk. Under EOS køres der med kontrol dæk. Der har ikke været overvældende deltager antal indtil nu, men måske skal rc folket lige vende sig til tanken, at der nu kan køres med truck. Mange skal jo lige ud og købe en bil.

Jesper Rasmussen kørte med i modified klassen ved sidste EOS løb og tog 3.pladsen.

Per Eriksen har kørt med i stock klassen.

Måske klassen får et comeback over hele Europa og Danmark?

RACERC.dk starter et projekt med en Associated Stadium Truck T5. Bilen har midmotor placering – den gamle havde rearmotor placering.

Der er flere andre firmaer, der har luftet ideen om, at designe stadium trucks. LOSI har allerede en, og XRAY, TEAMC og Kyosho har ideer til en, efter mine kilder.

Det var planen at teste bilen ved sidste EOS løb, men det er desværre aflyst, der arbejdes dog på at køre et andet sted. Så måske.

T5poser

Som udgangspunkt bliver trucken bygget efter vejledningen, men jeg vil kikke efter Jesper Rasmussen setup. Bilen vil også blive opdateret med alu. dele, hvis det viser sig kan være en fordel.

Associated trucken har en del stumper fælles med B5M, og flere firmaer laver tuningsdele til den, og dermed også til trucken.

Jeg kunne forstille mig andre fjedre, alu. Styretøj med mere, der skal/kan udskiftes på bilen.

Bilen koster små 2300 kr. Der følger ikke fælge og dæk med. RCKONgen.dk har bilen på lager.

Først skal bilen samles.

T5manual

En hurtig gennemgang af kassen viser ingen overraskelser. Pænt pakket i små poser, der hver indeholder en byggesession.

Byggeledningen er fin og indeholder en oversigt over stumper, og lidt racetips. Piller man karosseriet ud, kunne man fristes til at tro, man skulle til at bygge en B5M.

T5styrtøj

Styrtøjet skal bygges først og består af forskellige plastikdele. Der er kuglelejre i styrtøjet. Flere kørere med B5 buggy skifter flere dele ud med alu. dele.

Det skulle give mindre slør. Styrtøjet monteres på frontpladsen og ikke på selve bunden. Det betyder, at den er godt beskyttet mod stød og evt. jord/støv.

T5front

Der skal monteres en del plastik dele på alu. bunden. Den er længere med bunden på en B5M, og bredere.

Når du sætter styretøjsdelen på bunden, skal du vælge mellem en klok på 30 grader eller 25 grader i carster. Det er denne blok, som mange skifter ud med en der er tungere.

Blokkene, der kommer i kittet er af plastik. Du kan få nogle i alu., der vejer noget mere.

T5forontarme

I styreblokkene, der sidder ude ved hjulene, skal man bruge insert i plastik. Husk at vende dem rigtig i begge sider. Der skal være mest plastik i fronten. Der står et 2 og 4 tal på insert. 4 skal sidde nederst. Du kan også vende dem om, hvis du vil have mere styring. Et tips er at lime dem i. Dog kan du så ikke få dem ud igen, hvsi du vil ændre setup.

T5styreblok

De lange bærearme monteres på hingpins. Blok nr. 91371, der holder hingpins fast kan med fordel udskifter med en af alu. Den holder bare bedre.

T5frontmedarme

På fortårnet skal der monteres et body mount.

fortarn

I bagenden skal de store hingpins sidder i to mount, Du kan bestemme hvor meget toe-in du vil have i bagenden på bilen. Jeg valgte 3+1 blok. Disse kan du også vælge at opdatere med alu. dele på et tidspunkt.

T5rear

Læg mærke til retningen på de lange bærearme. Hulerne skal sidde – pegende bagud.

Bagtårnet monteres direkte oven på den bageste bumper. Den enste alu. Del, der følger med i kittet er ”rear ball stud mount”. Du kan vælge mellem +2 eller -2 – det betyder hvor højt links armene skal sidde inde i bilen.

Når du spænder den på bagtårnet, så brug thread lock.

T5diff

Der følger kulge diff. Med og det består 14 carbide kulger og 6 mindre til tryklejet.

Du kan købe et færdigt trykleje, og hvis du vil køre med geardiff. kan dette også lade sig gøre. B5M og trucken bruger samme type. Der følger fedt og silicone fedt med i kittet.

Det er en 4 gears gearkasse, der følger med.  Vil du opgrade med en laydown gearkasse, skal du bore lidt i bunden. Jesper Rasmussen kører med denne type gearkasse på sin.

Der er en simpel slipperkobling, der følger med. To plader på spurgearet.

T5gear

Der er to spurgear med. Et til modified 84 tænder, og et på 78 til stock.

T5slipper

De bageste HUBS bruger to forskellige lejre, men der er ikke noget at tage fejl af.

CVA trækakslerne er ikke samlet, så det skal man selv. Ingen problemer i det.

trakaksler

Turns buckles er lange, og målene står i tommer. Heldigvis er skruer i mm. Men Associated holder fast i tommer nogle steder. Ved at blive en charme.

Turnbuckles kan udskiftes til alu. De er pænere i blå. Husk at Assocaited stadig bruger to

Støddæmper skal bygges med to forskellige skiver. Der skal bruges 1,6 i front og 1,7 i rear. Det foreskriver byggeledningen. Der bruges 35wt olie begge steder.

dampere

Der er forskel på længden af dæmpere. Der følger hvide og blå fjerde med. Men det er klogt, at have flere forskellige, hvis man kører på forskelligt underlag.

T5dampertarn

Bilen er nu næsten færdig, der skal monteres tape i bunden, til at beskytte batteri. Der skal batteriholder skruer monteres.

Body skal males. Den er sent til maler.

Så er der al teknikken, der lige skal monteres.