DHI CUP 2011

Reportage sponsorer:

  

Det sidste tæppe er rullet sammen. Det sidste bord klappet sammen. Det sidste DHI CUP er kørt.

Trist – Løbet har været en milepæl i danske R/C historie, og det blev til 11 gange.

11 gange samlede ORCM og Kim Bendiksen den danske elite i 1/10 touringcar til super race i Odense. 11 gange kom flere af verdens bedste kørere til løbet. 11. gange arbejdede ORCM’s medlemmer for at skabe et R/C løb, der gennem årene har fået international anerkendelse.

Løbet er blevet en institution i den danske R/C verden. Hvert år i januar måned har folk samlet sig i Odense. For hyggens skyld, for sportens skyld og spændingens skyld.

Tidligere og nuværende kørere kommer og møder hinanden. Mange gode historier er blevet fortalt.  DHI CUP er en fast begivenhed, som man bare skal være en del af.

DHI CUP kan ikke undværes! Det er svært at tænke sig en Dansk R/C scene uden DHI CUP. Som det faste holdepunkt på linje med dronnings nytårstale den 31/12. Vi skal lige høre ”hende” KL. 18.00, og man skal lige til DHI CUP, enten som kører eller som publikum.

Årets DHI CUP var på mange punkter en god oplevelse, tæpperne fungerede perfekt, bane layout var perfekt (efter en lille ombygning), løbs afviklingen fungerede perfekt takket være Christer Rasmussen, der arbejde med tællersystemmet.

Med ca. 150 kørere fra 12 lande bliver der sikkert et pænt overskud til klubben. Det har de fortjent.

Der er mange, der skal takkes, men jeg vil fremhæve Ulrich Rasmussen, som er ORCM´s DHI ansvarlige. Han har gjort et stort arbejde i forberedelserne op til løbet. Men uden den store opbakning fra medlemmerne af ORCM, kunne det ikke lade sig gøre.

SUPERSTOCK.

Med 88 kørere til start var feltet noget mindre end det har været de tidligere år. I de sidste år har de danske toppe kørere haft det svært ved at gøre sig gældende. I år var der ikke ret mange elite kørere fra udlandet tilmeldt. Så chancen for en dansk sejr i det sidste løb var helt klart en mulighed.

Carsten Madsen/TAMIYA og Martin Lissau/Associated har kørt nogle gode placeringer hjem internationalt i klassen i. Faktisk er Martin Lissau den sidste dansker, der har vundet DHI løbet. Det gjorde han i 2005. En anden dansker, som tidligere har vundet DHI CUP er Søren Jeppesen og han er stadig aktiv. Søren vandt i 2001 med en Associated. I år var han til start med den nyeste model fra det firma. Med et perfekt løb kunne han også køre sig A-finalen.

Nyt i 2011 var at A-finalerne ville være 6 minutter lange, og de to bedste fra B-finalen ville blive rykket op i A-finalen. Dermed ville der være 11 kørere til start i A-finalerne. I år blev der kørt på LRP kontrol dæk i begge klasser. I Superstock fik alle deltagere udleveret en 17,5 turns Speedpassion motor.

Der var 6 trænings runder om fredagen, hvor folk havde mulighed for at finde et setup, der ville fungere på banen. Der blev hurtigt kørt greb i tæpperne. Flere danskere viste god form og hurtighed under træningen. Det var selvfølgelig Carsten Madsen og Martin Lissau. Med til historien om Martin, hører det faktum, at han stillede til start med en Associated, som han lige havde lånt til løbet. Han skulle have kørt med en anden bil, men den kunne ikke nå frem, og så trådte hans gode ven Tommy ”200” Jensen til og lånte ham en ny TC6. Morten Iversen/TAMIYA har i flere år deltaget i klassen, og han tilhører toppen, han lå på 10.pladsen. Gode positive overraskelser stod Steven M. Olesen, Nicolai Nielsen og Palle Hornum for. De lå alle 3 i top 10. Nicolai og Steven har dannet en godt team med deres XRAY. Især har Steven udviklet sig meget det sidste års tid. Han er mega hurtig og kører det ene gode resultat hjem efter det andet. Palle Hornum er altid hurtig med sin TOP Photon.

I pitten var en helt særlig bil. Russisk bygget. Ja, så spærrer man øjnene op.

Andreas Mundt fra Bremen havde købt den første serieproduceret bil fra Awesomatix. Den er meget speciel. Den er kardan trukken. Der er ingen alm. Støddæmpere på. Du kan selv bestemme i hvilken side motoren skal sidde. Tag et kik på hjemmeside. http://www.awesomatix.com/photos.html

Et er træning – et andet er kvalifikation.

Fra Team LRP kom Steffen Leinburger og Tony Streit med deres XRAY biler. De var begge meget hurtige og kunne tage sejren væk fra danskere.

1.runde.

Trænings tiderne havde vist at ville man være med i toppen skulle man køre 20 omgange.  Juraj Hudy er ”manden” bag XRAY. Det er ham, der designer bilerne fra fabrikken. Han får erfaringen på racer banerne verden over. Han kører aktivt og i første runde kval. kom han ind på 6.hurtigste tid. Steffen Leinburger var hurtigste mand med tiden 20 5:07.163. Martin Lissau var ca. 2 sekunder langsommere på 2.pladsen. Søren Boy Holst viste sin store klasse ved at køre sig ind på 4.pladsen med sin TOP Photon. Han har i mange år tilhørt eliten i modified klassen. Men i år ville han prøve kræfter med superstock klassen. Han viste ”top” form. Carsten Madsen, Nicolai Nielsen og Morten Iversen lå også til A-finale pladser. Det så godt ud med danske briller.

2.runde.

Igen var Steffen hurtigst. Martin igen på 2.pladsen. Carsten Madsen havde fundet farten og kørte sig ind på 3.pladsen. Christoph Kirchhefer kom bagfra. Han kørte sig ind på 4.pladsen. Søren Jeppesen havde ikke fundet de sidste 1/10, der kunne bringe ham fra B-finalen til A-finalen. Palle Hornum manglede også få sekunder for at være med, hvor det er morsomt. Luften var også gået lidt ud af Steven.

Martin Lissau´s ASSO. TC6

3. runde.

Steven M. Olsen kørte 20 5:11.367, og det gav ham 4 hurtigste tid. Martin Lissau havde fundet farten og tog pole i den runde. Tony Streit havde et dårligt løb i 2.runde men var tilbage med en 3.plads. Søren Boy var stabil og kørte endnu en top 5 placering hjem. Juraj Hudy kørte en 3.plads hjem. XRAY bilerne så ud til at køre perfekt på banen.

4.runde.

Tony Streit tog pole i 4.runde. Martin Lissau fuldførte ikke, og fik en dårlig placering. Carsten Madsen kom ind på 2.pladsen med tiden 20 5:11.035. Søren Boy Holst kom ind på 3.pladsen, og var meget tæt på A-finalen. Morten Iversen kørte sig ind på 6.pladsen og lå til at tage den sidste A-finale plads. Palle Hornum kom ind på 11.pladsen, men han skulle have mere fart i bilen, hvis han skulle være med i toppen. Nicolai Lindegaard kørte hurtigt men desværre var han meget svingende, han lå til en B-finale plads, hvis han kunne køre stabilt.

Juray Hudy – Hr. XRAY

5.runde.

Med tiden 20 5:04.175 kunne Martin Lissau tage pole i den runde. Han lignede en mand med en mission. En mission, der skulle bringe ham i front til søndagens finaler. Steffen Leinburger var godt 1 sekund efter på 2.pladsen. I alt 11 kørere kunne køre 20 omgange i denne runde. Lasse Ilvessalo kørte stærkt og kunne måske køre sig i A-finalen, hvis han kunne lave et godt resultat i sidste runde. Rasmus Nørgaard viste sin klasse ved at køre sig ind på 6.pladsen, men han havde haft for mange uheld til at kunne få et top resultat, men en B-finale var inden for rækkevidde. Mike Hansen var også begyndt at køre stærkt, men ikke nok til at køre i top 10.

6.runde

Med tiden 20 5:00.510 satte Martin Lissau pole i runden og dermed tog han TQ. Martin viste, at de andre skulle ”stå” meget tidligt op, hvis de skulle true ham i finalerne. Han var ca. 5 sekunder hurtigere end nr. 2 Tony Streit. Den ikke helt unge Juraj Hudy tog 3.pladsen og var sikker på en A-finale plads.

Nicolai Nielsen, Morten Iversen, Carsten Madsen og Søren Boy havde alle point nok til at køre sig i A-finalen. De to sidste pladser skulle der køres om. Blandt de danske kørere som stadig havde chancen for A-finalen var Nicolai Lindegaard, Søren Jeppesen, Rasmus Nørgaard, Steven M. Olsen og Palle Hornum.

Søren Boy Holst´s TOP PHOTON.

B-finalerne blev spændende, og det blev ikke givet ved dørene. Alle ville gerne med videre til A-finalen. Palle Hornum vandt finale nr. 2, men desværre havde han ikke point nok samlet. De to pladser gik til Henrik Heitsch og Daniel Horn.

Således kom A-finalen til at se sådan ud:

1. DK Martin Lissau/ASS
2. DE Steffen Leinburger/XRAY
3. DE Tony Streit/XRAY
4. DK Carsten Madsen/TAMIYA
5. SK Juraj Hudy/XRAY
6. DK Søren Boy Holst/PHOTON
7. FI Lasse Ilvessalo/XRAY
8. DK Nicolai Nielsen/XRAY
9. DK Morten Iversen/TAMIYA
10. DE Daniel Horn/XRAY
11. DE Henrik Heitsch/HOTBODIES

1.A-FINALE http://www.youtube.com/watch?v=XUWuaaN2xWc

Martin tager spidsen med Steffen lige efter. De får hurtigt et hul ned til Tony og resten af feltet. Steffen ligger ca. 2 meter efter Martin de første omgange, men så trækker Martin ”stille og roligt fra.” Steffen kommer under pres af Hudy og Carsten om 2.pladsen. Tre bils kamp om 2.pladsen. I front er Martin bare kørt. Desværre rammer Leinburger en tallerken.

Hudy presser og presser, men Carsten forsvarer 2.plads i lang tid. Leinburger kommer tilbage i kampen om 2.pladsen. Tæt kamp mellem dem – bilerne rammer hinanden et par gange. Men Steffen finder et lille hul og overhaler Carsten i meget flot manøvre. Madsen får dog senere frataget denne placering, idet han ikke kommer ud som påsætter til tiden.

2.finale http://www.youtube.com/watch?v=2KUMDWx7Ze0

Igen tager Lissau fronten, de andre biler med 2 meters mellemrum i række bagefter. En finale uden de helt store tætte kampe og spænding. Carsten kæmper for at komme op til 2.pladsen. Lidt dramatik kom der, da Martin skulle overhale nogle langsomme biler. 3 biler ligger og kæmper om placering, men vælter rundt lige da Martin skal forbi. Der skete dog ikke noget. Steffen kommer tæt i slutfasen, men han når aldrig op. Carsten har en dårlig 19 omgang og ryger tilbage på 7.pladsen. Tony Streit tager 3.pladsen. Dermed er Martin Lissau vinder samlet. Det er hans 2- DHI CUP sejr. Han vandt tilbage i 2005 med en XRAY. Flot af den tidligere verdens mester i Large Scale. Han er et stort talent med en sender i hånden.

3.finale http://www.youtube.com/watch?v=R8mhWAH9FRU

Martin Lissau stiller til start, men han har ingen tæller i bilen. Han vil ikke blande sig i kampen om 2. og 3.pladsen. Han overlader hurtigt pladsen i front til Steffen. Der kan tage en let sejr foran  Tony Streit. Madsen kører for sin chance, men han kan ikke stille noget op mod de to tyskere. Han slutter på 3.pladsen. Det giver 6.pladsen samlet.

Samlet vinder Martin med de to tyske LRP kørere bag sig. Steffen Leinburger tager 2.pladsen og Tony Streit 3.pladsen. Hudy tager 4.pladsen.

Med danske øjne ser top 10 sådan ud.

1.Martin Lissau,

6. Carsten Madsen

7. Søren Boy Holst

8. Nicolai Nielsen

10. Morten Iversen

13. Nicolai Lindegaard

15. Palle Hornum

16. Rasmus Nørgaard

17. Steven M. Olsen

18. Søren Jeppesen

Modified:

Flere af de bedste europæiske kørere stillede ikke til start, så derfor var Ronald Völker kæmpe favorit. I Danmark er modified klassen ikke særlig stor, så derfor var der heller ikke mange danskere til start i feltet. 62 kørere var i alt til start.

De så fra første træning kun baglygterne af Völkers Yokomo bil. Han havde flere hjælpere fra Japan med, plus han havde LRP i ryggen også. Det skulle gå meget galt, hvis han ikke skulle vinde sin 3. DHI titel. Team Associated var til start med Juho Levanen og Christer Andersson. De var nok de eneste, der kunne stikke en kæp i hjulet på Völkers vinder chancer.

Fra team XRAY var Alexander Hagberg et muligt bud på sejrherren, hvis Ronald havde en off day.

 

De bedste danske chancer havde Steen Graversen med sin Tamiya. Han har været tæt på flere gange, men det er aldrig blevet til sejr. TIL INFO INGEN DANSKER HAR VUNDET MODIFIED KLASSEN I DE 10 FOREGÅENDE ÅR.

Jonas Kærup har ikke kørt touringcar i over et år, men trænet mange omgange på Odense klubbens indendørsbane. Men ville der være nok til en A-finale plads.

Så var der ungdoms kørerne Nicolai Sørensen, Danni Eyde-Nielsen og Kristoffer Rathcke. Hvad kunne de i feltet?

 

Til start var Dennis Hassing med en Tamiya fra 2002. Han hygger sig med de gamle biler, men følge med de nye biler kunne den ikke.

Den frie træning gav en lille fornemmelse for, hvordan det ville gå danskerne. Steen Graversen var bedste dansker. Nicolai Sørensen og Jonas Kærup var sammen med Steen i top 10.

Med tiden 21 5:09.027 kom Steen godt fra start i første runde. Han blev kun overgået af —– hvem ellers —–Ronald Völker, der var ca. 5 sekunder hurtigere. Ingen af de andre danskere havde nogen god 1.runde. I 2.runde var det igen Ronald, der satte farten. Christer Andersson havde fundet farten, og kom ind på 2.pladsen. Den unge finne er mega hurtig, men han laver også mange små fejl, så han manglede kun under 2 sekunder op til Ronald.

Steen Graversen havde en rigtig dårlig runde. Jonas kunne stadig ikke leve op til de gode resultater fra træningen. En anden, der heller ikke kunne få tingene til at køre var Teemu Leino, han lå og kørte tider, der ville bringe ham i B-finalen. Nicolai Sørensen var 3. bedste dansker på 13.pladsen.

Ronald tog også 3.runde, men Christer var kommet tættere på. Steen kom ind på 5.pladsen i runden. Jonas Kærup kørte sig ind på 14.pladsen.

De berømte DHI piger. En lys og mørk.

I 4.runde havde Völker ikke nogen god runde og sejren gik til Christer. Alexander Hagberg tog 2.pladsen og Steen sluttede på 3.pladsen. Nu var A-finalen pladsen næsten i hus for Steen, men de andre danskere skulle finde mange 1/10 på pit bordet, hvis de ville være med hvor det er rigtig morsomt.

Völker tog 5.runde og Alexander Hagberg vandt 6.runde. Völker havde dermed TQ.

Steen var 5.hurtigst.

Jonas Kærup og Nicolai Sørensen havde begge chancen for at køre sig op i A-finalen. De skulle bare blive mellem 1 og 2 i B-finalen. Ikke nogen let opgave, med navne som Teemu Leino, Martin Hudy, Steven Weiss og Magnus Vässmar blandet deltagerne i B-finalen.

Det lykkedes da heller ikke for dem. Jonas var tæt på med en 2.plads og 3.plads.

Således kom A-finalen til at se ud:

1. DE Ronald Völker/YOKOMO
2. FI Christer Andersson/ASS.
3. SE Alexander Hagberg/XRAY
4. FR Lucas Urbain/YOKOMO
5. DK Steen Graversen/TAMIYA
6. FI Juho Levanen/ASS.
7. DE Christopher Krapp/KYOSHO
8. FR Loic Jasmin/TAMIYA
9. DE Marc Fischer/CORALLY
10. FI Viljami Kutvonen/YOKOMO
11. SE Magnus Vässmar/XRAY

1.   A-finale http://www.youtube.com/watch?v=Nhkk7OqBVk4

Ronald får hurtigt opbygget flere meters forspring til resten af feltet. Han kører sit eget løb. Kampen om 2.pladsen er kamp mellem 3 biler. Christer, Alexander og Lucas ligger tæt med Marc nogle meter tilbage. Hagberg kæmper længe for at komme forbi Andersson. Steen fik ikke nogen god åbning og sluttede nede på 7.pladsen. Völker tager første skridt til samlet sejr med Christer på 2.pladsen og Hagberg på3.pladsen.

2.   A-finale http://www.youtube.com/watch?v=TAkHnYtbEGw

Igen kan Ronald tage front i starten, men Christer er lige efter. Hagberg nogle meter længere tilbage.

Christer vil ikke lade Ronald køre, og så bliver publikum vidne til en mega flot fight mellem de to. Ganske få centimeter er der mellem biler. Fin duel men Christer snitter tallerkenerne lidt for meget og Ronald får et par meters forspring. Steen Graversen får sig kørt op på 4.pladsen.

Hagberg kommer tættere på Christer efter hans små fejl, og kan senere sætte ham under pres. De to biler kører meget tæt, dog kan de ikke hente Ronald. Juho må igen udgå. Sejr til Ronald og dermed bliver han den mest vindende touringcar kører i DHI Cuppen. Han vandt sidste år, han vandt i 2007. Han har 3 sejre, Marc Rheinard har 2 sejr, det samme som A. Hara. Steen slutter på 4.pladsen.

3.   A-finale http://www.youtube.com/watch?v=2a7r0gTgcK8

Yokomo drengen Ronald stillede ikke til start. Det ville give plads til at de andre kunne udkæmpe deres kampe. Christer tager starten med de andre lige efter. Efter nogle omgange kan Hagberg sætte Christer under pres. Presset bliver for stort for Christer og han sætter bilen af for enden af langsiden i stor fart. Kedeligt for ham. Nu var vejen banet for Hagberg, der kunne vinde sidste finale. Steen Graversen kører en flot finale og sætter nogle gode tider, det giver ham 2.pladsen i sidste finale. Men det var ikke nok for danskeren.

Samlet sejr til Ronald, A. Hagberg snupper 2.pladsen efter hans sejr i sidste runde, og Christer tager 3.pladsen foran Steen Graversen

Snart er DHI CUP 2011 er skygge i folks hukommelse, de sidste linjer i denne reportage er ved at blive skrevet. Igen i år viste ORCM hvordan et løb skal arrangeres og afvikles. Tæppet virkede perfekt, der kom hurtigt greb uden at det blev for meget. Der var ingen tape samlinger.

Jeg havde nok sat for store forventninger til dommere. Der var hentet en dommer fra England, plus en hjælpedommer fra Denmark. Men de var meget tavse. Flere gange var der oplagte episoder på banen, der skulle have udløst sanktioner fra dommerne. Så var der de hårde straffe for manglende påsætning.

DHI CUP har været et af de helt store internationale 1/10 touringcar indendørs gennem gange år. Der er trist, at det stopper nu. Lad os håbe det ikke er det endelige beslutning. Jeg kommer til at savne det, jeg har været med alle årene og glædet mig hvert år.

Nogle forslag til hvad vi så skal lave den 1.weekend i januar måned?

2011 Jens Otto

Tak til www.racegallery.dk for nogle af billederne.

Resultater på MyRCM

Link til TV2FYN program

Link til Fyens Stiftstidende