Associated B5M på banen.

Testen foregik på RCKONGENS  nye bane anlæg i Søndersø. Bilen var samlet lige efter bogen, og diffet var spændt hjemme på tæppet.

banen1
Jonas Kærup har kørt buggy i mange år, og næsten alle årene med biler fra Associated. Han har fortalt mig, at AE ingeniørerne gør meget ud af sammen med deres teamkørere at finde det helt rigtige setup til deres biler. Det betyder, at bilene kører optimalt ud af kassen. Man kan altid gå på rc10.com og søge et setup til præcis det underlag man kører på. Her kan man også se hvilke tuningsdele teamkørerne bruger.
Teamkørerne bruger mange timer på banerne verden over med at afprøve de forskellige indstillingsmuligheder på bilerne. Så arbejdet med at finde et godt setup var gjort.
Bilen var udstyret med en 8,5 RED motor. En hobbyKing esc på 120 A. En savox servo og RcKongens nye Hobbypower shortpack batteri. Dækkene var fra Schumacher, og er de samme, som er kontroldæk i DRCMUs løbsturnering.  I øvrigt er det også de dæk, som EOS bruger i år, som kontrol dæk.

banen2
RCKONGENs nye bane er ikke stor, men den er alligevel god. Den har en del forskellige sving plus en ”Wall of death”. Der er tæpper på underlaget.
B5M imponerer lige fra de første omgange. Der var godt greb i bagenden. Den kørte stabilt, og klarede de forskellige hop perfekt. Den landende godt, og opførte sig godt i luften. Men som alle 2 WD biler, så manglede den styring. Men det er en vane sag, og så længe bilen er stabil og kører ”ensartet, så lever man sikkert med det. Det er altid en god ide, at undersøge nettet for set-up tips. Hvis man vil prøve at få lidt mere styring i bilen. En god ide er at kigge på Ackerman indstillingen, hvis man vil havde mere styring.

bilen2
På banen er der hop, hvor man skal bremse i luften, og andre hvor man bare skal holde lidt gas på. Bilen lander godt lige meget hvad hop den tager. I to sving bremsede jeg, og så kom bagenden( ala håndbremse vending), det var godt, så kunne jeg komme hurtigt rundt. 
Der findes forskellige tuningsdele til bilen. Hvis man vil reducere den roterende masse og forbedre acceleratioen kan man sætte andre koblings plader på. 
En af de vigtigeste ting på en buggy bil er frihøjden . Hvis du ikke prøver at justere den efter banen, så kan det være, at du lige mangler det sidste. 
Der findes forskellige værktøj til at justere frihøjden, men du kan også bare bruge et skydelære. Husk at fjedrene skal ”sætte”sig før du måler. Prøv med 19mm i front og 20mm i rear. Når du har målt kan du sætte camber og toe-in.
Min erfaring er at camber og toe-in ikke er så vigtigt.

bilen1
Jeg fik afprøvet bilens holdbarhed en del gange. Den kan tåle meget. På et tidspunkt havde det ene forhjul sat sig fast i en bande, men der skete ikke noget med bilen.
Jeg fik kørt mange omgange på banen , og blev mere og mere glad for bilen. Mit diff gik dog ikke så godt sidst på dagen, og skal helt sikkert renoveres. Man kan købe et gear diff. til bilen for ca. 300 kr, og det er sikkert givet godt ud. Jeg fik ikke prøvet at køre med saddle packs Lipo celler. Det vil jeg prøve næste gang jeg er ude på banen.

bilen3

Jeg er kun en middelmådig kører, så det faktum at bilen kører perfekt ud af kassen er dejligt. Jeg vil køre, ikke skrue. Hvis du har overvejet en 2WD bil, men er usikker på hvilken bil du skal have, så er B5M med midtmotor et rigtig godt valg.  Den er let at køre lige ud af kassen, og det betyder meget. Jeg har ikke så stor erfaring med andre biler i klassen, men med B5M går du ikke galt i byen.
AE har vundet en hav af mesterskaber verden over. PT er Jesper Rasmussen Danmarks mester under DRCMU i både 2 WD og 4 WD med Associated biler. 
AE har siddet tungt på 2WD i mange år, men har fået kamp til stregen af DURANGO, LOSI og TEAMC. AE har dog formået at svare igen, og sendt en bil på markedet, der helt klart kan være med. OGSÅ for hygge køreren.

_DSC2334Læs mere her om samlingen af bilen.

Jofr Nov.2015.