Kloge ord omkring DRCMU.

Optakten til sæsonen for DRCMU 1/10 touringcar har været fyldt med en del skriveri på de sociale medier omkring dæk valg. Det er der nu kommet styr på. Et indlæg, som lyste op i debatten var fra Bjarne Callesen. Vi må ikke glemme, hvad DRCMU står for. Derfor kommer nu hans indlæg her på siden.

“DRCMU er og har altid været klubbernes union. Vil en kører have indflydelse på DRCMU, så må man gå til sin egen DRCMU-klubs bestyrelse og derigennem lægge pres på. Er man ikke medlem af en DRCMU-klub, så har man ingen indflydelse på DRCMU. Længere er den ikke. 
DRCMU bliver ledet af en bestyrelse, som er valgt af klubbernes repræsentanter på DRCMUs generalforsamling. Alt ledelsesarbejdet foregår på frivillig basis, og alle gør det helt ulønnet og af lyst – ikke for egen vindings skyld. Det hele er demokratisk opbygget, og absolut og på ingen måde korrupt, som der bliver givet udtryk for i et af indlæggene. Der er de seneste 3-4 år gjort et stort arbejde i at lave vedtægterne og reglementet, så alle udefra også kan læse sig til, hvordan DRCMU er opbygget og ledet, og hvordan DRCMU-løb bliver afviklet. 
Alle større sager – som også dækvalget – bliver bl.a. diskuteret på generalforsamlingen, og her var holdningen fra flere klubber, at Rush-dækket var godt, men at det gav alt for meget greb især for de mindre øvede, og det svinede voldsomt – ikke kun til løbene, men også rundt omkring i klubberne. Derfor blev det pålagt tc-udvalget at finde et andet alternativ. 
Nu gør I og andre Sorex 28 til et meget dårligt og umuligt dæk. I DRCMU har vi kørt på dækket igennem mange sæsoner, ligesom man også gør det andre steder i udlandet. Fordelen ved Sorex 28 er, at det har et mindre men absolut godkendt greb (jeg ved godt, at I ikke mener det), det sviner ikke, der er nærmest ingen forskel på hvert enkelt dæk, og dækket er til at få fat i for forhandlerne. Ulempen er det højere dækslid, og at dækket – pga. karkassens anderledes opbygning med blødere kanter – skal limes lidt oftere. Især fordi DRCMU har kørt på dækket i de seneste mange år, har dækket været med i overvejelserne for denne sæson, dog i en anden konfiguration med et andet indlæg – blåt i stedet for sort. 
Jeg køber ikke jeres påstand, at det bliver alt for dyrt med Sorex. Vi snakker om et sæt dæk, som I køber til 200-250 kr. pr. sæt. I køber vel 15-20 sæt på en sæson plus de sæt, I får med i løbsgebyret. Det er mindre, end I betaler for en ny rc-bil, som I gladeligt opgraderer for adskillige tusinder oveni. Bling bling, som i de flestes tilfælde ikke en gang er nødvendigt. I og mange andre får rabatter på rc-udstyr – nogle mindre og andre mere. Flere tager gerne til udlandet og kører – især ETS er yndet, og det koster kassen med 3-4 ferie-/fridage fra arbejdet, kørsel og evt. fly, hotelophold, spisning m.m. Et ETS løb koster meget mere, end en hel sæson koster i dæk under DRCMU. Prioritering er ordet, der falder mig ind. Så meget for “for dyrt”. Jeg kan ikke engang skrive, at man skal overveje en anden klasse, da f.eks. 1:5-kørerne griner af dæk-omkostningerne i 1:10 klassen. 
Nu er dækvalget efter stort pres fra især modified-kørerne (mens der næsten intet er kommet fra hygge-kørerne) blevet taget op af bestyrelsen for DRCMU. Efter en igen demokratisk proces (Rush var ikke en mulighed, da dækket er fravalgt på generalforsamlingen) er der via DRCMU-klubbernes tilbagemeldinger så valgt et nyt dæk, som især må glæde dem, der tager til udlandet og kører ETS, da det er det samme dæk. 
Jeg forstår ikke jeres holdning og tuderi. Det kan da umuligt være andres fejl, at I ikke har indflydelse, fordi I ikke er medlem af en DRCMU-klub, eller fordi I ikke har forlænget jeres medlemskab af samme. Da må I tage jer selv i ørerne. Selv jeg har set mails og beskeder, at nu skulle der betales kontingent i Skanderborg RC for at opretholde sit medlemskab.  
Det er påfaldende, at mange af dem, der brokker sig, ikke en gang er ikke medlemmer af en DRCMU-klub, eller de er i hvert fald ikke med i klubledelsen eller er med til at arrangere løb. Det er også nemmere at sidde udenfor og pege fingre af og på dem, end selv at tage et ansvar i klubberne. Pege fingre af og på dem, der lægger et stort frivilligt arbejde i at lave et reglement og arrangere løb for alle, der synes, at rc er det sjoveste i verden.
Det står alle frit at deltage i et DRCMU løb. Der er intet krav om medlemskab af en bestemt klub, ingen krav om licens eller andet. Man melder sig til et løb, møder op, og kører efter de regler, der er udstukket af DRCMU-klubberne. 
Kan man ikke lide forholdene, så står det en også frit for ikke at tilmelde sig DRCMU løb, ikke at møde op, og dermed ikke at køre på de skoddæk. Det er også billigere. 
Jeg synes, det er pinligt, som I ytrer jer her på Skanderborg RCs facebook side. Det siger mere om jer, end om både Skanderborg RC og DRCMU. Jeg beklager ordvalget, men det er, hvad jeg får ud af jeres indlæg, der intet formål tjener. Det skader meget mere, end det gavner.
Hvis det er åh så elendigt det hele, jamen så vælg at bliv hjemme. Men hvis I vil ud at køre ræs, som 50-60-70 andre rc-kørere under DRCMU også gør, ja så må I køre efter de regler, der er fastlagt af DRCMU. Der er nemlig ens regler for alle.
Jeg håber – uanset dækvalget, at vi ses rundt i landet til DRCMU-løbene.
mvh Bjarne Callesen
OBS – Dette indlæg er lavet af mig personligt, og ikke i egenskab af medlem af hverken DRCMU, Tinglev Modelbilklub eller andet.”

P.S. selve tråden på facebook er taget det, derfor kan forskellige sætninger virke lidt uforståelige.

Related posts