Så blev bilen færdig. HB RGT-E er “klar” til ræs.

Med stigende temperaturer udenfor i Påsken er det en godt RC vejr, så mange biler bliver luftet på banerne.

Så derfor er det dejligt, at HB RGT8-E er færdig bygget. Ok, der mangler lige body og lidt mere. Men den er klar til at “skifte” hænder.

Her kommer sidste del af bygge artiklen.

Næste arbejdstrin er styrtøjet.

Velkendt opbygning. To “tårne” med indbygget servo saver. Der følger et lille stykke skum med til dækning af fejder, god detalje, så kommer der ikke så meget skidt ind til fejderen.

Der bruges 6x10x3 mm lejer. Når styrtøjet er færdigt skal der placeres en lille plade, hvorpå en stor link skal placeres. Den forbinder forenden med centerdiffet. Det er for at mindske flex vandret i bilen. 

Styrtøjet skal nu forbindes på styreblokkene med hjælp af links. Der kan/skal monteres 1 mm skiver på kulgehovederne. Men kik i setup arket. 

Nu skal byggeprocesen gentages omkring bærearme med mere. Nu er der bare bagenden af bilen, der skal bygges.

Arbejdsgangen er den samme. Først skal bærearme monteres med plastikpladerne. Der er nok fordi massive arme vil veje for meget og gå for let stykker, der er også mere flex i armere, som de er designet.  Anti roll bars – i bagenden er det 3.0 mm. Du kan købe ekstra i andre hårdheder.

Diffet placeres i gearhuset og husk de små tynde skiver. På selve huset skal bagtårnet monteres. Der skal også placeres bodyholdere. 

På selve gearhuset skal bærearmene anbringes. Husk at lægge mærke til de små plastik bøsninger, der skal bruges. Igen kan man kikke på en setup seddel, hvis kan ikke vil følge byggeledningen. 

I kittet følger en D-mount med. Man kan købe en C-mount. Men en toe-in på 3 grader er sikkert godt på de fleste baner.

Der er en meget kort link, som for binder centerdiffet og bageste gearhus.

Gearhuset bliver skruet på bunden med 4×15 mm skruer. De er lidt svære at få skruet i. 

Som på forvognen skal du selv samle trækakslerne. Det er ikke det store arbejde. Der er støvgummihætter til beskyttelse af lejer. 

 

Rearhub består af en aluminum blok og to stykker kulfiber. Der er 3 huler til at justere længden på links. Husk at ligge mærke til de små bøsninger, der skal sidde på alu. Blokken, og der er skiver med, så du kan gøre bilen kort eller lang.(akselafstand).

Dæmperne skal monteres og jeg bruger setup arket, som forskriver de næstøverste huler. 

Ellers skal body holdere, motor og batteri holder monteres.

Der kan bruges 2×7,4 V eller 14,8 V batteri i bilen. Jeg har set, at nogle firmaer laver shorty batteri på 14,8 V. Jeg vil anbefale batteri på 8000 mAh eller derover. Det er muligt at flytte rundt på placeringen af batteriholder. Alt efter hvordan man vil have vægtfordelingen på bilen.

Jeg placerer batteri midt i bilen.

Det er to store metal stykker, der holder motoren på plads. Motoren er en HobbyWing 2250KV. Der skal noget til at holde den motor i bilen. Modtageren har sin egen lille kasse i samme side, som motor. Foran motor skal ESC og servo sidde. De skal monteres på en lille plade/holder. 

Forbumper og slag til body i bagenden monteres, og så skal bilen justeres ind med caster, frihøjde med mere. Dækkene er fra GRP og hedder S1 XXSoft. De kommer i pakker af to. 

Det mest brugte body i 1/8 GTe er en Covette, der kommer fra Protoform.

Desværre skal bilen videre, men det kan da være man for at tur på asfalten med bilen.

Tak til Søren Jeppesen for “lån” af bilen.

Læs mere om bilen her.

Related posts