Så blev der færdig.

XRAY T4 “out og box”.

Så skal c-hubs og up rights monteres. Det er ikke noget nyt under disse punkter. De forskellige dele er designet for flere år siden. I front skal C-HUBS og styreblokke monteret. Der bliver brugt 5x10x4 mm lejer. Der kan fås en masse options parts til denne arbejdsgang. Huske at give lejerne lidt olie. Du kan købe ceramic lejer – de har nr. #309002.

Der er dobbelt ledet axler med i front. Læg mærke til længden på kardanerne. Husk thread lock og fedt når du bygger kardanerne. En detalje, som er værd at ligge mærke til er de to hingspins. I front skal de være 9 mm og i rear skal de være 10 mm.

Der er 21 forskellige C-HUBS i front.

Husk at kikke på en set-up forslag, eller du kan bygge bilen efter bogen. Læg mærke til de små shims, der skal sidde i forskellige steder. Du behøver ikke være så nøjagtig, når du skal montere turnbukles.

Du skal jo have bilen checket når batteri og al teknikken er kommet i bilen.

Der følger antiroll bars med og de er meget simpel i opbygning, men virker perfekt. Du kan købe flere tykkelser i antiroll bars til for og bag ende.

Det er vigtigt, at du lige prøver, at “bærearmene” følges ad, når du løfter eks. Højre side, ja så skal venstre bærearme følge med.

Støddæmperne er “de samme” som tidligere modeller. Det vil sige ultra korte. Der er en O-ring i bunden af dæmper cylinder. Simpel – men det virker godt.

Der følger 4 ens fjedre med på 2,5. Men de fleste kører med andre fjerde. Så du skal sikkert ud og købe nogle nye. Pres med 2,5-2,8 i fronten, og 2,6 i bagenden.

Når du kommer olie i dæmperne, så sørg for at luften er ude af dæmperne. Du kan bevæge stempel op og ned flere gange eller du kan købe en “air pumpe” #104002. Der 450 cSt olie med i kittet. Det er fint, at starte med. De fleste kørere går ikke over 550cSt. 

Læg mærke de de forskellige sims, der skal sidde på tårnet mellem dette og selve dæmperne. 

Den sidste montage er body beslag og servo Mount.

Servo mount er velkendt og fungerer. Du skal dog lægge mærke til om der skal skriver mellem servo og Mount. Dette alt efter hvilken Servo du putter i bilen. Byggeledningen foreskriver ca. 0,5 mm mellem Servo og styrepind på bunden af bilen. Du justerer afstanden med sims. 

Jeg havde ønsket mig, at XRAY havde lavet et batteri “fastsætningsanordning” i 2019 kittet. Det var der ikke, så du skal bruge tape. Tror snart, at XRAY er den eneste bil, der bruger tape til at holde batteri fast. Måske det bedste?

Du skal kikke godt på beslagene til body. Som noget nyt kan du flytte placeringen af body frem og tilbage ved hjælp af sims og forskellige front beslag. Det er sikkert lavet for at give mulighed for at skifte placering på body, hvis man har købt et “Precut” body fra Bittydesign.

Aller sidste montage er “inline Flex chassis” justeringen. Du kan vælge mange forskellige indstillinger. Dette gøres ved hjælpe af skruer og den lille kulfiber plade, der skal sidde i bilen. Igen et tips – kik på en set-up seddel, og se hvad andre har gjort.

Nu står bilen klar til at få teknik monteret. Men det er en anden historie.

En lille detalje til at slutte på, der følger stadig holder til antenne “tube” med i kittet. Jeg ser ikke mange, der kører med antenne på modtager.

Det er små detaljer, som er nyt på T4 2019 i forhold til tidligere modeller. Men hvorfor ændre noget, der bare virker. XRAY fylder mere og mere på banerne. De leverer også gode biler og kvalitet er fin, og der bliver udviklet hele tiden.

Jeg personligt kunne godt tænke mig at flere options parts blev en del af kittet. Eks. Batteri holder system. Der følger to plastikbeslag med, men de laver to andre sæt i messing eller alu. Der kunne også være dejligt, hvis de lavede en “euro”version med alu bund, og så en version, der kunne hedde “noget andet”. Mange kører kittet, og en ny bund. De har slet ikke brug for kulfiberbunden.

Men det er mine tanker, det ændrer ikke ved, at bilen er lækker at bygge, gode materialer og tingene passer sammen. God value for pengene. Kikker man på deltager bilerne ved et RC touringcar, som er XRAY klart dominerede i antal. 

Tak til Ryeskovracing, der gjorde denne “out of box” mulig.

Related posts