XRAY T4 2019 is underway.

Så kom arbejdet i gang. Som altid er der en fin manual med i kittet. De forskellige arbejdsgange er beskrevet med tydelige billeder. Der er ikke så meget at tage fejl af. Bilen er stillet til rådighed af Ryeskovraving.dk.

Byggevejledningen beskriver, at man skal starte med spool og geardiff. Du kan læse mere om bilen her.

Selve spool/solid axel gearet er meget let at samle, de er ikke noget at tage fejl af. I kittet er der plastik ”kopper” til træsaxlerne. Skal man køre modified med bilen – så overvej ”spring stål” ”kopper”. Der er meget mere træk i bilen, når man eks. har en 4,5 turns motor i bilen. Der holder de almindelige ikke til. Slidtagen er for stor.

Husk også at give kuglelejerne lidt olie. Der bruges 10x15x4 mm lejer.

Man kan vælge at skifte tandhjulene ud med en options par nr. #304932. Disse gear er af grafit. 

Selve diffet er ikke nyt på bilen. Selve designet har været brugt modeller tilbage.

XRAY anbefaler, at man vejer diffet og så kommer olie i, ca. 1,5 gram.

Jeg bruger altid en skarp kniv til at skære tandhjulene fri af deres støbeform.

Hvad olie skal man komme ind?

Det kommer an på banen eller mere præcist underlaget.

I Danmark kører vi mest på tæpper, der bliver lagt ud til DRCMU løb.  Der er dog baner/tæpper, der ligger fast. På disse baner er grebet noget større end på tæpperne, der kun bliver brugt – måske kun en gang om året.

Der følger 3000 olie med i kittet. Der er til medium greb, står der i byggevejledningen.

Jeg vil anbefale 5000-7000. Det er et godt udgangspunkt. Ved flere DRCMU-løb har 7000 til 10.000 været den olie, som de fleste XRAY kørere har haft i deres gear. Det er en god ide, at købe ekstra pakninger, og O-ringe. Hvis du skifter olie, så er det disse to dele, der måske gør, at dit diff. bliver utæt.

Sæt dit diff. på højkant natten over, så kan du se, om der løber olie ud af gearhuset.

Jeg har faktisk sprungen en arbejdsgang over. Byggevejledningen forskriver, at man limer kanterne på bunden. Dette gør jeg ikke. Et tips jeg kan fået af en XRAY kører, der ikke kører mere, men han kørte var en af Danmarks hurtigste. Ved ikke at lime skulle bilen være mere fleksibel.  

Der var alt for i dag.

Related posts