XRAY BX2 på banen.

Så er tiden kommet til en tur med bilen på bane.

Bilen var udstyret med en LRP FLOW speedo, en LRP 7,5 turns motor. Dækkene var fra Schuamcher, DRCMU kontroldæk. 

drive1

Stedet var Kongens indendørs bane i Søndersø. Banen er lille og teknisk, med nogle udmærkede hop, der nok skal sættes bilens egenskaber på prøve.

De første omgange blev brugt på at justere slipper. Efter flere justeringer, ja så endte det med at den stod, som beskrevet i manuallen. Sikkert en tilfældighed.

drive3

Bilen havde fin fart, og klarede alle hop på bedste vis. Bremsen på sender blev justeret, den bremsede lidt for meget. De små hop klarede den fint, og de store hop, hvor bilen skal ned i fart lige efter/før et sving) klarede den også udmærket. Den landende sikkert hver gang, og kunne accelerere videre til næste sving.

Hoppene, som man flyver over var heller ikke noget problem. Tiderne lå ikke til rekordtider, men det skyldes ikke bilen, nok mere chaufføren. 

drive4

Off power styrede bilen med den samme, meget neutral. På gassen var det selvfølgelig understyring. 

Bilen styrede godt, og  det setup, som XRAY XB2 har som udgangspunkt passede godt til banen. Jeg ændrede ikke noget på bilen, men lod en kører, der har mere erfaring i offroad kørsels prøve bilen. Han kan på gode køre med i A-finlaen under DRCMU offroad serie om sommeren.

Så kom tiderne ned.

Bilen kom ned i 14,2 sek. for en omgang. Det er under et sekund fra de allerbedste tider, sat af offroad specialister.

Jeg fik også testet holdbarheden af bilen, et par gange var jeg uden for banen. Det holdt bilen til, og det er jo kendt, at XRAY bygger bilen, der kan holde til noget.

Jeg havde ikke fået spændt alle skruer i bunden, men det blev hurtigt opdaget. Når man har bygget en bil, skal man altid huske lige, at checke skruer de første par gange man er ude på banen.

Bilen havde masser af greb, det kunne ses, når bilen kom ind. Der er masser af tæpper rester på bilen. Dækkene bed godt i tæppet.

drive6

Der er jo ingen fabrikanter, der bygger en bil, og så den ikke kører godt. Nogle biler skal, der arbejdes med for at finde et setup. Andre kører lige ud af kassen. XRAY hører til sidste katelogi. Bilen kommer med næsten alt, der du skal bruge. Jeg har dog blive lidt bange for at de options parts, der kommer til bilen. Den kørte godt med de hårde dele på bilen. Det kan kun blive et spørgsmål om tid, når XRAYS kørere begynder at ligge setup sedler ud, om der skal ekstra dele på bilen.

Tager man i betragtning af, at bilen kommer med lawndown gearkasse, ekstra bærearme plus andre dele i to hårdheder, som er prisen på 2799 kr. til noget at sige til. Bilen dækker fuldt mine behov for en bil, der kører perfekt ud af kassen.

XRAY har fat i den rigtige trend. Ved sidste EOS(stort internationalt offroad løb i Europa), OK det var på deres hjemme var ca. ¼ af alle buggy bilen en XRAY. Et eller andet gør de rigtigt. 

Der er sikkert ikke nogle producenter, der læser dette, men de skulle kikke lidt på hele pakken fra XRAY, hvis de stadig vil være med i ”gamet”. Spørgsmålet er så om markedet for high-end biler er stort. Det kan være producenter, der sælger billige RTR og har hele rækken af produkter sælger meget mere end XRAY.

XRAY havde ingen succes med deres første 2WD, men den nye XB2 kan gå hen og blive et kæmpe hit. Jeg tror, at det kun varer et par. Mdr, så vinder den et stort internationalt løb. 

bilen

XRAY BX2 skal nok få mange fans rundt om i verden. Prisen er ikke afskækkende. Bilen kører lige ud af kassen. XRAY er dygtige til at komme med setup sedler på nettet. Så du hurtigt kan se hvordan de rigtige hurtige drenge har sat deres bil op. XRAY laver nok RC verdens bedste manualler og udvikler hele tiden på bilerne. 

TIPS: Byg bilen lige efter bogen, og tag ud på banerne. Den er en sand nydelse at køre med.

Tak til XRAY-SHOP for muligheden at køre og bygge bilen.

drive2

 

 

 

 

 

Related posts